اصول طراحی نما ساختمان

هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید

در این مقاله قصد داریم اصول طراحی نما رو برای شما شرح دهیم و به معرفی انواع طراحی نما بپردازیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی نمای ساختمان، اولین جلوه بصری هر ساختمانی نمای آن است که می تواند با کاربر و مخاطب آن ارتباط برقرار کند. اما این نما باید به گونه ای طراحی شود که صرفا یک صفحه دو بعدی فاقد ارزش بصری نباشد، طراحی نمای ساختمان به عنوان اولین عنصر تاثیر گذار بر مخاطب باید فکر شده و طبق اصول طراحی شود و البته که طراحی اصولی نمای ساختمان ها دارای نکته های بسیاری است که برخی از آن ها را در این مطلب با هم بررسی خواهیم کرد

اصول کلی نمای ساختمان

نمای ساختمان یکی از اجزای بسیار مهم ساختمان است، نمای ساختمان باید به شکلی طراحی شود که علی رغم حفاظت محیط داخل از بیرون، ارتباط فضای بیرون را با محیط داخل ساختمان به خوبی برقرار کند. ما در فضای شهری با یک ساختمان روبرو نیستیم، در واقع هر ساختمان جزئی از فضای شهری محسوب می شود که زشتی آن بر فضاهای عمومی تأثیر گذار است. ساختمان یک موجود منزوی و خود بسنده نیست که بتواند تمام توجه طراح و مالک را به خود جلب کند ، بلکه می بایست با حفظ شخصیت و اعتبار خود، عنصری از یک جامعه وحدت یافته باشد و این امر فقط با طراحی خوب نمای خارجی ساختمان امکان پذیر است

 

نمای بیرونی ساختمان

نمای بیرونی ساختمان تاثیر قابل توجهی در افزایش ارزش مادی و زیبایی بصری آن ساختمان دارد. علاوه بر این نمای بیرونی ساختمان همواره در معرض آب و باد و خاک و تغییرات جوی قرار داد و درنتیجه ضروری است که با مصالح با کیفیت ساخته شود تا از گزند تغییرات در امان بماند و زیبایی و کیفیت خود را با گذر زمان از دست ندهد. برای طراحی نمای بیرونی ساختمان طرح‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال ممکن است یک ساختمان با طرح کلاسیک، مدرن، فولدینگ، سنتی و ایرانی،‌ دیکانستراکشن و غیره ساخته شود. اصولا بهترین طرح‌ها برای نمای بیرونی ساختمان طرح‌های مدرن یا کلاسیک هستند. این نوع از طرح‌ها با اکثر سلیقه‌ها سازگاری دارند. البته لازم به ذکر است که همیشه باید به فضای شهری خود و بافت شهر خود توجه داشته باشید و در انتخاب طرح مناسب برای نمای بیرونی مطابق با وضعیت جغرافیایی محلی که در آن قصد ساخت و سازدارید عمل کنید.

هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید

مشخصات فنی نمای ساختمان

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، کیفیت و ویژگی‌های فنی نمای بیرونی ساختمان است. اگر در یک منطقه گرمسیر ویلا یا ساختمان می‌سازید باید از مصالحی استفاده کنید که با این آب و هوا مطابقت داشته باشد و در عین حال نمی‌توانید دقیقا از همین مصالح در یک منطقه سرد و یا مرطوب استفاده کنید. مصالح ساختمانی نسبت به سرما یا گرما طرفیت متفاوتی دارند. بسیار مهم است که در کنار توجه به زیبایی بصری نما، به میزان مصرف انرژی آن هم توجه داشته باشید. در نمای ساختمان حتما از مصالحی استفاده کنید که ضریب انتقال حرارتی آن‌ها کم باشد.

علاوه بر این مصالح مورد استفاده باید نسبت به صدا، تغییرات جوی و باد و طوفان و یا زلزله و آتش‌سوزی عایق و مقاوم باشد. همواره توجه داشته باشید که سنگ و مصالح مورد استفاده به شکلی باشند که با گذشت زمان از ساختمان جدا نشوند و سقوط نکنند.

موقعیت جغرافی

یکی از نکات مهمی که باید همواره به آن توجه داشت، موقعیت جغرافیایی است. برای انتخاب بهترین طرح در نمای بیرونی ، حتما به منطقه‌ای که ساختمان شما در آن قرار دارد توجه کنید. برای افزایش زیبایی و ارزش ساختمان، علاوه بر توجه به آب و هوا به بافت شهری توجه کنید. بهتر است به سنت‌ها و فرهنگ آن منطقه و تاریخچه آن توجه داشته باشید. افراد معمولا از دیدن ساختمان‌های اصیل که با سلیقه طراحی شده‌اند استقبال می‌کنند. همواره به یاد داشته باشید که اگر نمای داخلی ساختمان شما زیبا باشد اما در نمای بیرونی بدون توجه به محیط اطراف، زیبایی بصری را رعایت نکرده باشید و از مصالح با کیفیت و زیبا بهره نبرده باشید، سایر تلاش‌هایتان نیز کمتر به چشم می‌آید و در نتیجه از ارزش مادی و معنوی ساختمان شما کاسته می‌شود.

طراحی نمای مدرن ساختمان

در طراحی نمای مدرن ساختمان معمولا بیشتر از یک نوع متریال کاربرد دارد این نوع از طراحی نمای ساختمان از اصول معماری مدرن پیروی می نماید که شامل حذف تزیین های ساختمان و سادگی المان های به کار رفته در نمای ساختمان است. در طراحی نمای مدرن ساختمان عموما از زوایای قائم استفاده می شود.استفاده بیشتر از یک نوع متریال ساختمانی در طراحی نمای مدرن ساختمان به معنی استفاده بیش از حد متنوع متریال معماری نیست متاسفانه در برخی پروژه ها شاهد دفرمه شدن طراحی مدرن و ایجاد شکستگی های متععد هستیم که خارج از قواعد طراحی نمای مدرن ساختمان و مغایر با ضوابط تدوین شده شهرداری در خصوص تنوع متریال و شلوغی بیش از اندازه نمای مدرن ساختمان است لذا یکی از مشکلات عدم تایید نمای مدرن ساختمان توسط شهرداری ها عدم توجه به ضوابط و قواعد طراحی نمای مدرن ساختمان می باشد .نماهای مدرن هر چه به سمت یک دستی و یکپارچگی در هارمونی نما بروند چشم نواز تر هستند پیچیدگی های نمای مدرن بیشتر در مهندسی طراحی است تا آنچه که طراح نما قصد دارد به صورت واضح به نمایش درآید. عموما از نماهای مدرنی لذت میبریم که در ذهن ما سوالات متعددی به وجود آورند مانند اینکه چگونه این نما اجرا شده! این قسمت از نمای مدرن به چه وسیله ای مهار شده یا پرسش هایی از این دست که نقاط تکیه گاه و اتصال و قسمت های اصلی و فرعی در سازه نما برای ما واضح نباشند، در طراحی نمای مدرنِ روز سادگی در پشت یک پیچیدگی مهندسی شده پنهان میشود و بیش از پیش در طراحی این دست نماهای مدرن به طراحان معماری نیاز داریم که مسلط به مباحث اجرایی ساختمان باشند و طرح های آنها کاملا قابلیت اجرایی داشته باشند.

سادگی و خوانایی نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان های بلند باید به این نکته توجه کرد که ایجاد تنوع بیش از حد با استفاده از مواد و مصالح می تواند از سادگی و خوانایی نمای ساختمان که مهم ترین اصل در طراحی نما است بکاهد. تک رنگ بودن نمای این ساختمان ها تاثیر گذاری بیشتری دارد. برای این ساختمان ها بهتر است از یک موتیف در همه قسمت های نما استفاده شود، و فقط با استفاده از یک یا دو المان شاخص در نما از یکنواختی بصری آن بکاهید.

اصول طراحی نما ساختمان

تعریف کاربری های داخلی ساختمان با استفاده از طراحی نما

اگر در ساختمان مورد نظرتان کاربری های مختلفی دارید با استفاده از طراحی نمای ساختمان می توانید آن ها را به وسیله مواد و مصالح مختلف شاخص تر کنید.  البته به شرط ان که این کار نمای شما را بیهوده شلوغ نکند و کارآیی آن را تحت شعاع قرار ندهد. 

شفافیت بصری نما ساختمان

نمایی جذاب و مطلوب است که در آن از پنجره های بیشتر استفاده شود. در طراحی نما، پنجره ها نقش ایجاد کننده شفافیت را بر عهده دارند و از صلبیت بنا به تناسب تعداد و وسعت روزنه های موجود می کاهند. در طراحی نما باید به نحوه طراحی این پنجره ها، محل قرارگیری و ریتم آن ها توجه کرد و پنجره ها را در مکان درست در نما قرار داد تا تاثیر خود را بر نمای ساختمان اعمال کنند.

استفاده از یک عنصر شاخص

یکی از بخش های نما را به عنوان نقطه شاخص آن در نظر بگیرید و طراحی متفاوتی برای آن انجام دهید تا بخش مورد نظر در مرکز توجه قرار گیرد. با در نظر گرفتن یک عنصر شاخص در نما توازن و تعادل کمرنگ ترمی شود اما در طراحی این عنصر شاخص دقت کنید که این بخش از نما باید در عین تمایز و برجستگی، با فرم کلی نما همخوانی و تناسب داشته باشد. استفاده از یک عنصر شاخص سبب می شود یکنواختی طرح از بین برود و جذابیت بصری بیشتری ایجاد شود.

در طراحی نمای ساختمان به این نکات توجه نمایید:

1. یک مهندس معمار قبل از طراحی می بایست به سطح مالی کارفرما نیز توجه کند زیرا اگر کارفرما توان مالی اندک داشته باشد ، زیبا ترین و اصولی ترین طراحی نمای ساختمان را نمی توان اجرا کرد.

2. قبل از طراحی نما ، به اقلیم منطقه ، توجه کنید زیرا طراحی نما تا حدودی به اقلیم منطقه بستگی دارد مثلا در در مناطق شمالی کشور استفاده از پنجره های بزرگ و سرتاسری ، جهت نورگیری و سیرکولاسیون هوا لازم است اما در مناطق سردسیر کشور استفاده از نماهای شیشه ای و پنجره های بزرگ سرتاسری به خصوص در جهت های بادگیر پیشنهاد نمی شود .

3. توجه به بافت منطقه در طراحی نمای ساختمان یکی از الزامات است مثلا در برخی مناطق شاهد یک ساختمان آجری در کنار یک ساختمان سنگی و … هستیم که هیچ گونه تناسبی با هم ندارند. در کاشان به بافت منطقه توجه شده و در اغلب ساختمان ها از آجرِ نما در طراحی نمای ساختمان استفاده شده است.

4. اگر در شهر و یا استانی زندگی می کنید که در آن متریال سنگ یافت می شود ، در طراحی نمای ساختمان از این متریال استفاده نمایید.

5. قبل از طراحی نمای ساختمان از کاربری ساختمان مثلا اینکه ساختمان تجاری ، اداری و یا مسکونی است ، اطلاع یابید.

6. در جهت زیباسازی نما از حجم هایی استفاده نکنید که موجب پرتی در فضای داخلی شوند.

7. طراحی نمای ساختمان یک امر کاملا تخصصی و حرفه ایست پس طراحی نمای ساختمان خود را حتما به متخصصین با صلاحیت در این امر بسپارید.

اصول طراحی نما ساختمان

قیمت طراحی نمای ساختمان

مسائل بسیاری روی قیمت طراحی نمای ساختمان تاثیرگذار است. هزینه‌ها با توجه به نوع مصالح مورد استفاده در طراحی نمای بیرونی ساختمان، متغیر است به طور مثال هزینه سرامیک نمای بیرون ساختمان با شیشه و سنگ متفاوت است. در کنار کیفیت و مقدار مصالح مورد استفاده در طراحی، متراژ بنا و سبک آن هم در تعیین قیمت تاثیرگذار است. علاوه بر این نباید فراموش کرد که باید هزینه‌ای هم برای حق‌الزمه‌لزمال کارگران و معماران بپردازید. قیمت طراحی نما با توجه به همه این موارد تعیین می‌شود.

یکی از نکات مهمی که در هنگام طراحی نمای بیرونی ساختمان نباید از آن غافل شوید این است که سعی کنید هیچ گاه برای کاهش هزینه‌ها از مصالح بی کیفیت استفاده نکنید. شاید در ابتدا و در آغاز طراحی بتوانید با انتخاب برخی مصالح خاص هزینه‌های خود را کاهش دهید اما در آینده برای فروش ساختمان و یا ترمیم آن دچار ضرر خواهید شد. بنابر این بهتر است در همان ابتدا از مصالحی استفاده کنید که با کیفیت و با دوام باشند تا با گذشت زمان از ارزش آن کاسته نشود و مرغوبیت خود را از دست ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *