طراحی نما طراحی آرایشگاه نازی آباد

 

طراحی نما یکی از مهم ترین بخش های، هر پروژه ساخت و ساز می باشد. برای طراحی و ساخت ساز هر آپارتمان یا ویلا باید به طراحی بخش های مختلف آن توجه کافی را کرد. اما می توان بدون اغراق گفت یکی از مهم ترین بخش های هر آپارتمان یا ویلایی که  باید به طراحی و ساخت آن اهمیت داد؛ نمای آن ساختمان می باشد. نمای ساختمان ها، شاید کمتر از سایر بخش های هر آپارتمان یا ویلا، در دید ساکنان آن ساختمان باشد. اما با این وجود نمی توان از اهمیت این بخش بسیار مهم غافل شد. چرا که نمای ساختمان در معرض دید دیگران است و اگر شما می خواهید خانه مجللی داشته باشید باید حتما به نمای ساختمان خود و آن چه که دیگران می بینند توجه داشته باشید.  در این مقاله درباره طراحی نما، ساخت نما و سایر موارد مرتبط توضیح می دهیم.

چگونگی طراحی نما

 

اگر بخواهیم در مورد چگونگی طراحی نما صحبت کنیم می توان به موارد مختلفی اشاره کرد. طراحی و معماری، علم هایی هستند که بر اساس آن ها این طراحی ها صورت می گیرد. مهندس های معمار با توجه به دانش خود بخش های مختلف یک ساختمان را طراحی می کنند. مهندس های معمار بخش های مختلف هر آپارتمان یا ویلایی را با توجه به اصول و دانش علم معماری طراحی می کنند. یکی از مهم ترین بخش های هر ساختمان که مهندس ها اقدام به طراحی آن می کنند؛ نمای ساختمان می باشد. مهندس های معمار در گذشته از ابزار های دستی مانند کاغذ و قلم، برای کشیدن طرح و ایده خود استفاده می کردند. اما امروزه در کنار این روش قدیمی از ابزار های دیجیتالی نیز برای طراحی استفاده می شود. می توان گفت نرم افزار های بسیار پیشرفته ای امروزه وجود دارد که به طراحی بخش های مختلف،  از جمله نمای ساختمان کمک بسیار زیادی می کند. مهندس های معمار علاوه بر این که برای طراحی بخش های مختلف ساختمان از جمله نمای آن از اصول حرفه ای و دانش معماری کمک می گیرند؛ از خلاقیت خود نیز استفاده می کنند. در واقع می توان گفت هنر و خلاقیت مهندس های معمار تکمیل کننده دانش و علم آن ها می باشد. مهندس های معمار با خلاقیت  و هنر خود سعی می کنند نمایی را برای ویلا یا آپارتمان شما طراحی کنند که منحصر به فرد و ویژه باشد. البته زمانی که صحبت از چگونگی طراحی نما می شود؛ نمی توان از نقش پر رنگ تجربه مهندس های معمار صحبت نکرد. قطعا مهندس های معمار در هنگام طراحی از تجربه خود نیز استفاده می کنند. مهندسین شرکت مهراز بنا نیز در طراحی نما های مختلف تخصص و تجربه دارند و می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

مراحل اجرای نمای سنگ و کامپوزیت
چگونگی طراحی نما

نکته ای در مورد طراحی نما

 

قبل از این که مهندس های معمار اقدام به طراحی نما برای هر ساختمانی بکنند قطعا نظر مالک یا مالک های آن ساختمان باید بررسی شود. زیرا طراحی باید بر اساس نظر و سلیقه این افراد باشد. در نتیجه باید مالک یا مالک های ساختمان،  نظریات و خواسته های خود را با مهندس های معمار در میان بگذارند و سپس مهندس های معمار  اقدام به طراحی کردن نمای ساختمان بکنند. البته از آن جایی که طراحی کردن نمای ساختمان اصولی دارد و مهندس های معمار با توجه به دانش خود، تجربه و مهارتشان از این اصول آگاهی دارند. در نتیجه مهندس های معمار می توانند مالک یا مالکین ساختمان را راهنمایی کرده و به بیان دیگر به آن ها در زمینه طراحی نما مشورت بدهند. مهندس های شرکت مهراز بنا می توانند به شما مشاوره بدهند که چه تصمیمی برای طراحی‌ و ساخت نمای ساختمان خود بگیرید. در نهایت مالک یا مالک های ساختمان با مهندس های معمار برای طرح نمای ساختمان به توافق می رسند. مهندسین معمار شرکت مهراز بنا با توجه به توافق صورت گرفته و با در نظر گرفتن نظر مالک یا مالک های پروژه اقدام  به طراحی نمای ساختمان می کنند.

چرا باید به طراحی نما اهمیت داد؟

طراحی نما همان طور که گفته شد از اهمیت زیادی برخوردار است. دلیل های گوناگون و مختلفی هستند که سبب این اهمیت می شوند. در ادامه به صورت مختصر در مورد هر یک از این دلیل ها توضیح می دهیم تا اگر می خواهید ساختمانی بسازید فقط به فضای داخلی آن توجه نکنید و از نمای ساختمان غافل نشوید.

نمای ساختمان، بازتابی از درون ساختمان

درون ساختمان فقط برای ساکنان آن و همچنین افرادی که اجازه ورود به آن را دارند؛  قابل مشاهده می باشد. در صورتی که نمای ساختمان شما، برای افراد مختلف قابل مشاهده است. نمای ساختمان می تواند بازتابی از  طراحی صورت گرفته درون ساختمان باشد. قطعا اگر شما می خواهید ساختمانی داشته باشید که بسیاری مجلل باشد نمی توانید از اهمیت نما غافل شوید. در صورتی که نمای ساختمان به زیبایی طراحی نشده باشد قطعا یک امتیاز منفی برای آن ساختمان محسوب می شود.

نمای ساختمان و تاثیر آن بر فضای شهری

در مورد نمای ساختمان و تاثیر آن بر فضای شهری می توان صحبت های بسیار زیادی کرد. فضای شهری که در آن زندگی می کنیم تاثیر مستقیمی بر روی روحیه ما دارد. قطعا اگر منظره هایی که در طی روز می بینیم زیبا و دلنشین باشند؛  حس خوبی نیز به ما منتقل می شوند. اما اگر منظره هایی که در طول روز و در تردد های شهری خود می بینیم؛ فاقد زیبایی و هماهنگی باشند احساس بدی خواهیم داشت. به دلیل همین موضوع، امروزه صحبت های زیاد در مورد نمای ساختمان ها و مناظر شهری می شود. اگر  هر کدام از شهروند ها سعی کنند به نمای ساختمان مسکونی یا تجاری خود اهمیت بدهند و نمای ساختمان ها از زیبایی برخوردار باشد قطعا شاهد شکل گیری شهری با منظره های زیبا خواهیم بود. در نتیجه باید سعی کرد نمایی هماهنگ با محیطی که ساختمان در آن قرار دارد طراحی کرده که زیبا و چشم نواز باشد. علاوه بر این مسائل که گفته شد می توان دلیل های دیگری نیز برای اهمیت نمای ساختمان ذکر کرد. به عنوان مثال طراحی نمای ساختمان باید با توجه به طراحی دیوار هایی انجام بشود که نمای ساختمان را تشکیل می دهند. طراحی این دو،  یعنی طراحی نما از بیرون ساختمان و طراحی آن دیوار ها از درون ساختمان، بر یکدیگر  تاثیرگذار هستند. پس می توان نتیجه گرفت طراحی  نما اهمیت قابل توجه ای دارد و باید برای انجام این کار دقت کرد.

سبک های طراحی نما

یکی دیگر از مواردی که هنگام صحبت از طراحی نما باید به آن توجه زیادی کرد، سبک انتخاب شده برای طراحی نما می باشد. سبک های گوناگون در طراحی وجود دارند. هر کدام از این سبک ها المان ها، ویژگی ها و شاخصه های مخصوص به خود را دارند. وجود همین شاخصه ها در هر سبکی است که سبب می شود یک سبک با سبک دیگر متفاوت باشد. معمولا در هنگام ساخت و ساز یک آپارتمان یا ویلا، سبکی که برای طراحی انتخاب می شود اهمیت بسیار زیادی دارد. مالک یا مالکان آن ساختمان با توجه به کارایی که آن ساختمان خواهد داشت و همچنین سایر مسائل، باید سبک مناسبی را انتخاب کنند. البته در اغلب موارد مالک یا مالکان ساختمان این کار یعنی انتخاب سبک مخصوص برای طراحی را، با مشورت مهندس های معمار انجام می دهند. البته می توان گفت در بعضی موارد نیز مالک یا مالکین پروژه به طور کل انتخاب سبک مناسب برای طراحی‌ را به مهندس های معمار واگذار می کنند.  زیرا مهندسین معمار با توجه به دانش، مهارت، تجربه و خلاقیت خود این کار به بهترین نحو ممکن انجام می دهند. اما در خصوص سبکی که برای طراحی کردن نمای آپارتمان یا ویلا ها انتخاب می شود باید دقت زیادی  کرد. این سبک باید به گونه ای باشد که با ماهیت ساختمان هم خوانی داشته باشد.

اهمیت انتخاب سبک برای طراحی کردن نمای ساختمان های مختلف

شاید بعضی از افراد تصور کنند که طراحی و ساخت نمای ساختمان بر اساس سبکی مشخص، دلیل و اهمیتی ندارد. در حالی که این تصور کاملا غلط و اشتباه می باشد. برای انجام هر کاری بهتر است چارچوبی وجود داشته باشد تا بتوان کار ها را بر اساس آن، و با اصول مشخصی انجام داد. در واقع با توجه به این توضیح ها که گفته شد می توان سبک های معماری را چهارچوبی دانست که کار طراحی،  در داخل این چهارچوب ها انجام می شود. این کار می تواند سبب نظم بخشیدن به بخش های مختلفی طراحی شود. همچنین سبب انسجام و حرفه ای شدن کار طراحی نیز خواهد شد. پس بسیار زیاد اهمیت دارد تا طرحی انتخاب شود تا بر اساس شاخص ها و معیار های آن،  اقدام به طراحی نما نمود. مهندسین شرکت مهراز بنا با توجه به دانش و مهارت خود و تسلطی که بر روی انواع سبک های طراحی دارند می توانند به شما کمک کنند تا سبک مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن ها بر اساس آن سبک، کار طراحی نما برای ساختمان شما را انجام دهند. البته نکته ای که در خصوص انتخاب سبک برای نما وجود دارد این است که اگر سبکی برای طراحی نما انتخاب شود؛ به این معنی نیست که وجود این چهارچوب مانع از خلاقیت و هنر طراحی می شود.  سبکی که برای طراحی انتخاب می شود فقط یک سری شاخص کلی را معین می کند. خلاقیت و هنر معمار می تواند تاثیر مهمی در طراحی داشته باشد. سبک های مختلفی هستند که می توان از آن ها برای طراحی ساختمان استفاده کرد. در ادامه به چند مورد از این سبک ها می پردازیم.

مراحل اجرای نمای سنگ و کامپوزیت

طراحی نما برای اساس سبک مدرن

یکی از معروف ترین و پرطرفدار ترین سبک هایی که برای طراحی استفاده می شود سبک مدرن است. زندگی مدرن سبب شده تا سبک مدرن نیز به یکی از مهم ترین سبک های مورد استفاده برای طراحی،  تبدیل شود. از این سبک هم برای طراحی داخلی ساختمان استفاده می شود هم می توان برای طراحی نما از آن بهره برد. سبک مدرن یک سری شاخصه هایی دارد که باید در طراحی به آن ها توجه شود. به زبان ساده باید گفت فرقی نمی کند که طراحی برای فضای داخلی یک منزل مسکونی انجام می شود یا طراحی برای فضای خارجی و نمای آن، در هر صورت اگر طراحی بر اساس سبک مشخصی قرار است اجرا شود؛ باید المان ها و شاخصه ها این سبک در طراحی دیده شود. یکی از شاخصه های اصلی سبک مدرن ساده بودن است. همچنین می توان گفت خطوط در این سبک طراحی، به شکل صاف و شکسته دیده می شود. معمار ها با در نظر گرفتن این اصول کلی می توانند اقدام به طراحی کردن نمای ساختمان بکنند.

طراحی نما برای اساس سبک کلاسیک

یکی دیگر از رایج ترین و پرطرفدار ترین سبک هایی که در طراحی نما به کار می رود؛ سبک کلاسیک می باشد. طراحی نما بر اساس سبک  کلاسیک، سبب به وجود آمدن نما هایی می شود که با نام نمای رومی نیز شناخته می شوند. در این نوع طراحی  بر خلاف سبک مدرن سادگی وجود ندارد. می توان مهم ترین فرق سبک کلاسیک و مدرن را در همین موضوع دانست. در طراحی کردن نمای ساختمان بر اساس سبک کلاسیک، معمولا از ستون های مختلف استفاده می شود. همچنین طرحی که سر ستون های دارند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین باید گفت؛  برخلاف سبک مدرن که در آن جزئیات گوناگون و مختلف به چشم نمی خورد؛ در سبک کلاسیک این جزئیات به فراوانی دیده می شوند. نقش های ظریف و برجسته که در این نوع طراحی وجود دارند مانند کتیبه هایی می مانند که بر روی ساختمان قرار گرفته است. هر چند نما های کلاسیک با نام نمای رومی شناخته می شوند اما می توان گفت؛ انتخاب واژه کلاسیک مناسب تر است. زیرا نه تنها روم باستان بلکه در ایران باستان نیز از این المان ها برای نمای ساختمان استفاده می شود. به عنوان مثال ستون های و سر ستون هایی که در طراحی کلاسیک استفاده می شوند بی شباهت با تخت جمشید نیستند. این طراحی در گذشته برای مکان های مجللی مانند کاخ ها استفاده می شد. به همین جهت طراحی بر اساس  سبک کلاسیک سبب ایجاد و انتقال حس تجمل و اشرافیت می شود.

طراحی کردن نما بر اساس سبک مینیمال

یکی دیگر از سبک های معماری که بر اساس آن کار طراحی نما انجام می شود؛  طراحی نما برای اساس  سبک مینیمال می باشد. در این سبک سادگی مهم ترین اصل است. از هر گونه جزئیات در این نوع سبک پرهیز می شود. همچنین می توان گفت نما هایی که بر اساس سبک مینیمال طراحی می شوند اغلب دارای رنگ سفید می باشند.

طراحی کردن نمای ساختمان بر اساس سبک اسلامی

یکی دیگر از سبک هایی که می توان هنگام طراحی از آن صحبت کرد؛ سبک اسلامی می باشد. این سبک المان ها و شاخصه ها مشخص خود را دارد. می توان گفت این سبک برای طراحی کردن نمای ساختمان هایی مانند مساجد، زیارتگاه ها و مصلی ها به کار می رود. علاوه بر این که این سبک، دارای المان های خاص خود می باشد؛ مصالح ویژه ای مانند کاشی و آجر دارد که برای اجرای طراحی های صورت گرفته استفاده می شود . وجود مقرنس ها، قوس ها و ستون ها از ویژگی های طراحی بر اساس سبک اسلامی می باشد.

نکاتی در مورد ساخت نما

در هنگام طراحی نما مهندسین معمار سعی می کنند نکاتی را در نظر بگیرند. یکی از مهم ترین نکته هایی که باید برای طراحی نما در نظر گرفت؛ پنجره ها می باشد. پنجره ها سبب می شوند تا نور آفتاب به درون ساختمان بتابد. پنجره ها علاوه بر این سبب ایجاد انرژی مثبت می شوند. در بعضی از ساختمان ها، از پنجره های رنگی استفاده می شود. این پنجره ها سبب ایجاد رنگ های بسیار زیبایی می شوند. یکی دیگر از نکته هایی که  در طراحی نما به آن توجه می شود؛ مصرف انرژی است. در طراحی هر بخشی از ساختمان سعی می شود تا به مصرف بهینه انرژی توجه شود. به همین جهت نمای ساختمان باید به شیوه ای طراحی و ساخته شود تا کم ترین میزان انرژی هدر رود.

مصالح ساخت نما

بعد از طراحی کردن نمای باید اقدام به ساخت آن کرد اما قبل از ساخت لازم است تا مصالح مورد نیاز برای انجام این کار فراهم شود. مهندسین معمار هنگام طراحی مشخص می کنند که طراحی انجام شده باید با چه مصالحی ساخته شود. سنگ ها یکی از اصلی ترین مصالحی هستند که برای ساخت نما مورد استفاده قرار می گیرند. اما به غیر از سنگ ها، مصالح دیگری نیز برای ساخت نما به کار گرفته می شوند. چوب های گوناگون یکی دیگر از مصالحی هستند که برای ساخت نما از آن ها استفاده می شود.

ساخت نمای ساختمان

بعد از طراحی نما نوبت به ساخت نمای ساختمان می رسد. مهندسین شرکت مهراز بنا می توانند در طی زمان مشخصی ساخت نمای ساختمان را انجام بدهند. برای ساخت  نمای ساختمان ها باید مرحله های مختلفی طی شود تا در نهایت، نمای ساختمان آماده شود. در ساخت نمای ساختمان سعی می شود بر اساس طراحی  از پیش مشخص شده نما ساخته شود. در هنگام ساخت نمای ساختمان باید نکات ایمنی را رعایت کرد. در صورتی که نکته های ایمنی  به درستی رعایت نشود ممکن است هنگام ساخت نما، حادثه هایی پیش بیاید.