اجرای نمای ساختمان

طراحی نما ساختمان

اجرای نمای ساختمان

آنچه در مورد انواع نمای ساختمان باید بدانیم این است که نمای ظاهری و نمای خارجی هر ساختمان است. طراحی نما یکی از مناطقی است که امروزه معماران به آن توجه زیادی می کنند زیرا زیبایی و چگونگی نما نشان دهنده هنر و کیفیت کار معمار و طراح ساختمان است. نمای ساختمان مسکونی همچنین می تواند سلیقه ، علایق ، اعتقادات و سنت های مردم را منعکس کند. همچنین شکل ظاهری هر واحد مسکونی بسته به شرایط محیطی مانند آب و هوا ، باد و طوفان ، زلزله و میزان آلودگی هوا در مناطق مختلف متفاوت است. از دیگر عوامل موثر بر نمایشگر می توان به عایق بندی در برابر سرما و گرما ، عایق صوتی ، مقاومت در برابر زلزله ، مقاومت در برابر ضربه ، مقاومت در برابر سرما ، مقاومت در برابر آتش و مقاومت در برابر جدا شدن و افتادن از نما اشاره کرد. ، اشاره شده به قابل اجرا بودن در ساختمانهای بلند و سبک بودن. نمای ساختمان باید در اجرا انعطاف پذیر باشد ، یعنی دارای موادی است که می تواند در نماها با اشکال مختلف هندسی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که با وجود محافظت از محیط داخلی ، ارتباط خوبی با محیط داخلی داشته باشد. به عنوان مثال ، امکان تابش نور در داخل و یا استفاده از محوطه سازی در فضای باز وجود دارد. در زیر انواع نمای ساختمان و برخی از ویژگی های هر یک آورده شده است:

نمای شیشه ای

نماهای تمام شیشه ای از زمان معماری مدرن به عنوان روکش ساختمان مورد استفاده قرار می گرفته است. استفاده از نمای شیشه ای علاوه بر زیبایی ، امکان استفاده از حداکثر نور روز را نیز فراهم می کند. همچنین استفاده از شیشه های دیواری 2 یا 3 یک لایه عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسب ایجاد می کند. استفاده مناسب برای نوع شیشه نیز مطابق شیشه با قابلیت های خاص (گرم شونده برقی ، شیشه هوشمند و غیره) این می تواند مزایا و معایب خاصی داشته باشد. از معایب نمای شیشه ای می توان به افزایش بیش از حد دمای داخلی ساختمان در فصول گرم و معتدل سال ، احساس کمبود آسایش حرارتی در فصول سرد سال و مصرف زیاد انرژی و آلودگی هوا اشاره کرد.

اجرای نمای ساختمان

نمای مرکب

کامپوزیت ها از ترکیبی از دو یا چند ماده جداگانه تشکیل شده اند ماده بدست آمده از هر یک از اجزا stronger قوی تر و با دوام تر است. از مزایای نمای کامپوزیت می توان به سبکی ، سهولت مونتاژ ، نگهداری اشاره کرد با این حال ، کامپوزیت ها از نظر انعطاف پذیری در اجرا عملکرد ضعیفی دارند.

نمای سنگی

نمای سنگ ساختمانی به عنوان یکی از بهترین پوشش ها برای نمای خارجی ساختمان در نظر گرفته شده است. با استفاده از سنگ ساختمانی ، علاوه بر اینکه دوام بالایی به ساختمان می دهد ، می توان بحث های عایق حرارتی و صوتی را نیز بهبود بخشید. به طور کلی از سنگ تراورتن برای نمای خارجی ساختمان استفاده می شود که علاوه بر چسبندگی زیاد ، از نوع رنگی فوق العاده زیبایی است. دارد. سنگ باید با توجه به شرایط آب و هوایی انتخاب شود ، به عنوان مثال ، در مناطق سرد و مرطوب ، سنگ باید تخلخل بسیار کمی داشته باشد ، در غیر این صورت ممکن است به دلیل سرما از بین برود ، یا در مکان هایی که ممکن است طوفان شن ایجاد شود ، ممکن است سنگ در برابر سایش مقاوم باشد . سایش زیاد داشته باشید. هنگام اجرای نماهای سنگی با سنگهای صیقلی ، باید حداکثر اقدامات ایمنی برای اتصال محکم سنگ با بدنه ساختمان رعایت شود. در غیر این صورت ، سنگ احتمالاً از ساختمان جدا شده و می ریزد.

نمای آجری

نوع دیگر نما ،نمای آجری است که شامل آجرهای سفالی و آجرهای شیلی است. نمای آجر علاوه بر زیبایی ، تنوع و پایداری رنگ ، به دلیل ضریب انتقال حرارت کم ، نقش عایق حرارتی و خنک کننده ساختمان را دارند. البته یکی از نقاط ضعف آن احتمال ایجاد شوره است. امروزه از سیستم های نما خشک برای افزایش ضریب ایمنی و همچنین مقاومت نما استفاده می شود. در این روش برای اتصال آجرها به جای ملات از تجهیزات فلزی استفاده می شود. در نمای معمول پاداش ، به دلیل استفاده از خمپاره انداز ، سرعت اجرا کم است. اما در سیستم نمای خشک ، به دلیل کمبود ملات ، در قسمتهای مرتفع ساختمان ، سرعت آن بسیار آسانتر از سایر نماها مانند نمای آجری است. این سیستم به خصوص در ساختمانهای بلندمرتبه به تعمیر و نگهداری دوره ای نیز دسترسی دارد ، اما برای خانه های مسکونی کم ارتفاع هزینه بر است و معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اجرای نمای ساختمان

نمای کامپوزیت

طراحی نمای ساختمان کامپوزیت بر مبنای استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم صورت می گیرد. در این نما ورق های آلومینیومی در ابعاد مختلف پوشش نهایی سطح بیرونی ساختمان خواهند بود. از مزایای کامپوزیت نما می توان به وزن سبک، تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو، مقاومت حرارتی، رطوبتی و صوتی اشاره نمود. در حال حاضر نماسازی اکثر ساختمان های مدرن با ورق های رنگارنگ کامپوزیت صورت می گیرد زیرا زیبایی این نما فوق العاده است اما قیمت بالا یکی از معایب نما کامپوزیت است که امکان اجرای آن را برای تمام افراد فراهم ننموده است. هزینه نمای کامپوزیت بالاست و این یکی از معایبی است که امکان اجرای آن را برای تمام افراد فراهم نمی کند. از جمله این نماها که زیبایی بی نظیری به ساختمان می بخشد می توان به نمای کامپوزیت لانه زنبوری اشاره نمود. در صورتی که سطح این نمای زیبا کدر و آلوده شد به یاری افراد متخصص در زمینه نماشویی نمای کامپوزیت می توان آن را تمیز و مانند روز اول درخشان نمود.

نمای سیمانی

نمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن نسبت به نماهای دیگر ارزان تر است. سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود. نماکاری ساختمان با سیمان با استفاده از بهترین متریال صورت می گیرد تا سطح کار از کیفیت مناسب برخوردار باشد. نمای سیمانی در برابر حریق از مقاومت خوبی برخوردار است و در صورت بروز آتش سوزی از انتشار آن جلوگیری می کند. در اجرای نما سیمانی ساختمان از سیمان سفید و یا سیمان رنگی استفاده می گردد که هر کدام زیبایی خود را دارد. گفتنی است که شستشوی نمای سیمانی بسیار آسان است، از این رو این نما را می توان نمایی ساده در عین حال زیبا برای ساختمان دانست.

نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس از جمله نماهای دکوراتیو است که به صورت ملات و متشکل از سنگدانه ها، رنگ، رزین های طبیعی و مصنوعی و افزودنی های دیگر می باشد. یکی از مزایای مهم این نما تنوع داشتن در انتخاب رنگ است،از قابلیت دیگر میتوان به شستشو با آب، پوشش یکنواخت سطح و تمیزکاری آسان اشاره نمود. این نما بر روی انواع سطوح فلزی، چوبی، سیمانی، آجری و … قابل اجراست تنها ضعف آن پایین بودن مقاومت آن در مقابل عوامل مختلف است، برای همین زیبایی خود را به زودی از دست میدهد.

نمای آتیکس

نمای اتیکس نوعی نمای عایق برای ساختمان به حساب میاد که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت، حرارت و برودت محافظت می کند. این نما از سه جزء عایق ، مسلح کننده و پوشش نهایی تشکیل شده است. عایق هایکه برای این نما استفاده میشن فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی می باشند. وجود این عایق ها هزینه های سرمایشی و گرمایشی را به حداقل خود میرسانند. پوشش نهایی نمای اتیکس می تواند چوب، آجر لعابدار، فلز، اندود و … باشد.

نمای رومی

نمای رومی چیست؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که نمای سنگ رومی ساختمان در دسته سبک کلاسیک قرار می گیرد. در طراحی این سبک از مصالحی هم چون سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می گردد. از ویژگی های این سبک می توان به قوس ها و ستون های تزئینی اشاره نمود. در بعضی موارد طراحی نمای رومی با سنگ تراورتن صورت می گیرد. نمای رومی از زیباترین نماهای موجود به شمار میرود که طرفداران زیادی هم دارد. نمای کلاسیک ساختمان تا حدودی شبیه به نمای رومی است.

طراحی نمای کلاسیک ساختمان تا اندازه زیادی به نمای رومی شباهت دارد. استفاده از این سبک در ایران باستان نیز به چشم می خورد. استفاده از سنگ و سرستون ها در طراحی نما کلاسیک زیاد به چشم می خورد.

طراحی و اجرای نما سنگی

نانو نما

نانو نما یک پوشش کاملا نامرئی است که میتواند از سطوح مختلف محافظت کند. برای مثال استفاده از آن می تواند نمای ساختمان را در برابر رطوبت و خسارات ناشی از آن ایمن کند.استفاده کردن از نمای نانو میتواند مقاومت و طول عمر ساختمان را بالا ببرد. امکان استفاده از پوشش نانو نمای ساختمان بر روی سطوح مختلفی امکان پذیر می باشد. برای مثال استفاده از پوشش نانو آجر نما، استفاده از نانو بر روی سطوح سنگی و سنگ های گرانیت امکان پذیر می باشد. از نانو نما برای ضد آب کردن نما هم استفاده میشود.

نمای مینرال

نمای مینرال از ترکیب سنگ های معدنی، گرانیتریال سنگ های سفید و مرمر به همراه پلاستر می باشد. از مزایای استفاده از این نما در ساختمان می توان به مقرون به صرفه بودن آن، سرعت بالای اجرا، سازگار با محیط زیست، تنوع در رنگ و طرح و مقاوم بودن آن در برابر آتش سوزی اشاره نمود. یکی از بزرگترین معایب نمای مینرال عدم مقاومت آن در برابر رطوبت می باشد. به همین خاطر به مرور زمان دچار آسیب دیدگی جدی می گردد.

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم انواع نمای ساختمان رو برای شما نام ببریم و در مورد هرکدوم از اجرای نما ساختمان توضیحاتی بدهیم، امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *