انواع طراحی نما ساختمان

سبک ها طراحی نما ساختمان

طراحی نمای ساختمان به سبک پُست مدرن

سبک پست مدرن سبک اوایل قرن 21در ادامه ی سبک مدرن به وجود آمد. این سبک توسط آرشیتکت معروف Denise scott brown و تئوریسین معروف  Robert venturi در کتاب خود به نام یادگیری از لاس وگاس معرفی و معروف شد. المان های شاخص این سبک نبوغ در طراحی ابر ساختمان های بزرگ با چالش های روز طراحی دنیاست. عموما این نوع ساختمان دارای المان های متفاوتی است که باعث می شود ساختمان در دنیای معماری مطرح شود.

طراحی نما به سبک نئو کلاسیک

در اواسط سال های 1720 تا 1837  سبک نئو کلاسیک به وجود آمد. در این سبک نمای بیرونی کلاسیک ساختمان در حالی حفظ می شد که داخل ساختمان با المان های به روز تزئین می شود. بعدا با به وجود آمدن سبک مدرن ترکیب زیبایی از این دو سبک در طراحی های نئو کلاسیک وجود آمد و رایج شد.

سبک طراحی رنسانس

در سال های 1425 تا 1660 رنسانس از ایتالیا شروع شد و به سرعت به کل اروپا رسید. اعتراضات بر علیه قدرت کلیسا و اختراع ماشین آلات در این دوره بود. در اروپا معماری مناره های مخروطی شکل الهام گرفته از طرح گات جای خود را به قوس های کلاسیک و طاق های چرخیده دورتا دور، فضاهای راحت تر و جزئیات سرگرم کننده ی طراحی  دادند. سبک باروک که در این دوره توسط کلیسای کاتولیک به وجود آمد تا حدودی بیانگر تغییر موضع کلیسا پس از رنسانس بود تا چهره ی قبلی خود را اصلاح کند.

سبک معماری اسلامی

معماری اسلامی، شامل ابتدا اسلام تا امروز می شود که علاوه بر المان های منحصر به فرد خود تحت تاثیر معماری روم، بایزانتین، ایران و قلمروهایی که مسلمانان فتح کرده اند، بوده. قلمروی اسلامی با گسترش اسلام در شرق و جنوب شرقی آسیا الهاماتی از معماری چین و هند گرفته است. معماری اسلامی المان های متفاوتی در ساختمان و دکوراسیون را نظیر خوشنویسی که در کاشی ها و سر درهای ساختمان به چشم می خورد، وارد کرده است. تیپ های اصلی ساختمان که در سبک معماری اسلامی برای اماکن عمومی تا کنون به کار رفته است عبارت است از : مساجد ، قبرستان های اسلامی ، قصر های تاریخی، دژ و باروهای محافظ شهر و همچنین حمام های عمومی و آب نماهای زیبا در سبک اسلامی به چشم می خورد.

سبک کلاسیک

آثار کلاسیک از دو تمدن یونان و روم باستان نشأت گرفته است. در این دوران تجلی ساخت و ساز به اوج خود رسید؛ بعضی پدر این نوع سبک ساختمانی را vitruvius که معمار معروفی است می دانند.

از المان های بارز این سبک تجمل و شکوه ساختمان، سرستون های بلند و تراشیده، سنگ های قیمتی، چوب کار شده و جلا خورده، درب ورودی بزرگ و با عظمت از ترکیب چوب و شیشه و دکوراسیون لوکس چوبی در سقف عمارت است.

سبک های معماری باستان

از سبک های دیگر طراحی نما ساختمان سبک معماری باستان است. تمدن های نخستین معمولاً از کنده های درختان در حومه ی محل زندگی خود و یا سنگ های بزرگ برای ساخت خانه هایشان  استفاده می کردند. جالب است برخی از این آثار سنگی تاکنون باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *