تفاوت بازسازی با نوسازی در چیست؟

تفاوت بازسازی با نوسازی در چیست

در این مقاله میخواییم به شما بگوییم تفاوت بازسازی با نوسازی در چیست؟ اگر برای شما هم این سوال پیش آمده تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بازسازی و نوسازی خانه یعنی چه؟ بازسازی و نوسازی چه تفاوتی با هم دارند؟ چه مواقعی باید خانه را بازسازی کرد؟ نوسازی خانه مناسب چه ساختمان‌هایی است؟بسیاری از ساختمان‌ها کهنه و قدیمی هستند یا مشکلاتی دارند که نیاز به تعمیرات دارند. با توجه به شرایط ، ساختمان گاهی به بازسازی و گاهی به نوسازی نیاز دارد. این دو مفهوم یکی نیستند، اما در اکثر اوقات به جای یکدیگر به کار می‌روند. بازسازی و نوسازی از لحاظ فنی تفاوت‌های مهمی با هم دارند و به نیروهای متخصص با مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند.

دلایل مهم برای بازسازی ساختمان

بازسازی چیست؟

انجام اقدامات فنی به منظور زنده کردن و دوام بخشیدن یک سازه فرسوده و قدیمی را بازسازی می‌گویند. در تخصص معماری، بازسازی یک ساختمان به معنای مرمت کردن آن است. درست است که مرمت بیشتر در مورد بناهای تاریخی کاربرد دارد، اما بازسازی هم به همان معناست. در بازسازی ساختمان بخش‌هایی که آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارند مورد مرمت و بازسازی قرار می‌گیرند. مرمت فقط شامل ساختمان‌های قدیمی نمی‌شود، بلکه ساختمان‌های مدرن هم گاهی نیاز به بازسازی دارند.معنی بازسازی ساختمان (restoration) مرمت ساختمان و برگرداندن آن به شرایط اولیه و اصلی اش برای ماندگاری و دوام بیشتر است. احتمالا این عبارت را در ارتباط با مرمت آثار و بناهای باستانی و تاریخی زیاد شنیده اید. البته بناهای مدرن و جدید نیز گاهی اوقات احتیاج به بازسازی پیدا می نمایند.

عملیات مرتبط با بازسازی

در ارتباط با بازسازی ساختمان‌ها عملیات متنوعی انجام می‌گیرد. پیش از هرچیزی باید مشکلات ساختمانتان را ارزیابی کرده و با توجه به مشکلات تصمیم بگیرید که آیا خودتان قصد بازسازی ساختمان را دارید یا قصد دارید بازسازی ساختمان را به فردی متخصص در این زمینه بسپارید. برخی از عملیات‌های نرتبط با بازسازی ساختمان نسبتا ساده‌تر هستند و توسط افراد غیر متخصص نیز قابل انجام می‌باشند. اما از آن‌جایی که ایمنی ساختمان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بهترین کار محول کردن این عملیات به افراد متخصص می‌باشد. پس حتی اگر خودتان توانایی انجام یک عملیات ساختمانی مرتبط با بازسازی ساختمان را داشتید، پیشنهاد ما به شما این است که این ریسک را نکنید.

دلایل مهم برای بازسازی ساختمان

تفاوت بازسازی با نوسازی

خانه ها معمولا بعد از گذشت 10 الی 15 سال احتیاج به بازسازی پیدا می نمایند. زیرا طبیعتا پس از گذشتن این تعداد سال از عمر بنا، مواردی مانند کاشی ها، دیوارها، درها و … نیز احتیاج به تعمیر و مرمت پیدا می نمایند. بازسازی همچنین می تواند برای ساختمان هایی در مقابل حمله های طبیعی از قبیل زلزه و سیل اسیب پذیر شدن انجام شود. همچنین در بعضی موارد که ساختمان جزئی از هویت فرهنگی شهر است، برای مثال ساختمان های بافت تاریخی شهر، در صورت تخریب و فرسایش نما، امکان تغییر و تعویض آن وجود ندارد، زیرا در این صورت به چهره بافت تاریخی لطمه وارد می شود. در این گونه موارد، با استفاده از یاری متخصصین مرمت، نمای ساختمان بازسازی شده، با مواد مشابه تعمیر شده و به شکل اولیه خود برمیگردد. ولی نوسازی ساختمان در مواقعی انجام می شود که ساختار بنا مشکلی نداشته باشد و احتیاج به تعمیرات خاصی ندارد، اما اعضای خانه به دلایلی میخواهند داخل ان را بازسازی کنند. برای مثال ممکن است پس از گذشت چندسال کف پوش خانه از سنگ تبدیل به پارکت شود تا در عین تنوع، زیبایی و گرمای بیشتری در خانه ایجاد کند.

نوسازی داخلی با تغییر دکوراسیون داخلی متفاوت است. سطح اقدامات صورت گرفته در نوسازی بسیار عمیق تر از تغییر دکوراسیون است. برای مثال برای تغییر دکوراسیون خانه، می توان به تغییر چیدمان وسایل و مبلمان و یا تعویض روکش جایگاه ها بسنده کرد، در صورتیکه در نوسازی اقداماتی مانند ایجاد گچ بری جدید و نصب چراغ های جدید در گچبری ها انجام می شود.

همچنین درصورتی که تاکیدی روی نگه داشتن خانه دقیقا به همان شکلی که از ابتدا بوده و یا به عبارتی بازسازی وجود نداشته باشد، ممکن است اهالی پس از چندسال تصمیم به نوسازی نمای ساختمان و تغییر کامل آن بگیرند. در برخی مواقع پروژه های بازسازی و نوسازی خانه به موازات هم و برای تکمیل هم انجام میشوند. شاید شما تمایل داشته باشید حمام خود را بازسازی کنید و تنها با کمی تعمیرات، آن را به شکل اصلی اش نگه دارید اما با اضافه کردن یک وان جدید؛ کمی هم آن را نو و به روز و اصطلاحا نوسازی کنید. در بازسازی و یا نوسازی فضای کاربری خانه به هیچ  وجه تغییر نمیکنه.

تفاوت بازسازی با نوسازی در چیست؟

سود نهایی بازسازی چقدر است؟

گاهی اوقات هدف از بازسازی و یا نوسازی، فروش ساختمان پس از پروژه و رسیدن به سود آن است. بنابراین سؤالی که پیش می آید این است که، اگر هدف ما از انتخاب بین این دو گزینه، فروش ساختمان و سود حاصل از آن باشد، کدام گزینه مناسب تر است.

در مورد این موضوع نمیتوان یک جواب کلی ارائه کرد. بلکه باید در مورد هر ساختمانی بصورت جداگانه بررسی ها انجام شده و مشخص شود که کدام گزینه سود بیشتری دارد. در این بین باید به چند موضوع توجه شود.

  • اول اینکه اگر ساختمان تخریب شود، زمین آن عقب نشینی دارد یا نه. در بسیاری از موارد، اخذ مجوز تخریب و نوسازی، به معنی قبول عقب نشینی زمین و اضافه شدن آن به خیابان است. بنابراین، این موضوع باید حتماً در نظر گرفته شود.
  • دوم اینکه اگر ساختمان قدیمی تخریب شده و ساختمان جدید بنا شود، اجازه ساخت زیر بنای بیشتر داده می شود یا نه. یعنی طبقه بیشتر یا مساحت بیشتری را میتوان ساخت یا نه.
  • سوم اینکه، ایا ساختمان شرایط مناسبی که بتوان با یک بازسازی ساده و کم هزینه آنرا بشرایط قابل قبولی برای فروش رساند دارد یا نه.
  • در نهایت هم، باید قیمت قبل از بازسازی ساختمان با قیمت فروش آن پس از بازسازی یا تخریب و نوسازی مقایسه شود.

با در نظر گرفتن همه موارد بالا، و مقایسه هزینه و سود بازسازی با هزینه و سود تخریب و نوسازی، میتوان فهمید کدام انتخاب، سود بیشتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *