طراحی و اجرای نما سنگی

طراحی و اجرای نما سنگی

در این مقاله قصد داریم به توضیح طراحی و اجرای نما سنگی بپردازیم پس با ما باشید تا شما رو بیشتر با این طراحی و اجرای نما آشنا کنیم.

نمای سنگی

نمای سنگی از جمله نماهای لوکس است که همواره زیبایی و جذابیت خود را در طول زمان های مختلف به نمایش می گذارد و با استفاده از انواع نما  سنگ ساختمانی اجرا می شود. قیمت سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که برای نماکاری استفاده می شوند، بالاتر است. نمای رومی یکی از نماهای سنگی است که زیبایی حیرت آوری به ساختمان می بخشد.

در سنگ نمای رومی از سنگ مرمر، سنگ تراورتن و سنگ گرانیت استفاده می شود که هر کدام زیبایی و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. نمای سنگی سالیان سال ماندگار است و در برابر عوامل مختلف نظیر باد، باران، برف، نور خورشید و گرد و غبار مقاوم می باشد.

سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می شود باید از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد، در غیر این صورت در اثر انقباض و انبساط دچار ترک خوردگی خواهد شد. نمای سنگی ساختمان مسکونی و یا سایر بناها نیازمند مراقبت می باشد و هر چند وقت یکبار، نماشویی آن الزامیست.

نکات اجرایی نمای سنگی
براساس ضوابط مربوط به نماسازی، رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از سنگ الزامی بوده و امکان استفاده از هر نوع رنگ سنگ در ساخت نما امکان پذیر نمی باشد. در شهر اصفهان استفاده از سنگ صرفا در ترکیب با آجر و به میزان ۲۰ درصد امکان پذیر می باشد.

طراحی و اجرای نما سنگی

نمای ساختمان سنگ با طراحی شیک و کاربردی

نمای سنگی ساختمان و نمای آجری ساختمان از انواع نماهای بیرونی پرطرفدار و محبوب هستند که از این نماها اغلب برای نمای ساختمان های دوبلکس و چند طبقه و ویلایی استفاده می شود. نمای آجری و سنگی زیبایی و جذابیت خاصی را به نمای خارجی ساختمان ها می بخشند همچنین این نماها از زمان های گذشته تا به امروز مورد توجه اغلب افراد و معماران ساختمان قرار گرفته اند و امروزه در اغلب ساختمان ها با کمک این مصالح نمای مدرنی برای ساختمان های مسکونی و تجاری طراحی می شود.

توجه داشته باشید که اگر شما تمایل دارید از نمای سنگی برای ساختمان استفاده کنید بهتر است سنگ هایی را در طراحی نما به کار ببرید که در برابر گرما و سرما و رطوبت و اشعه های نور خورشید مقاوم تر هستند. اغلب در طراحی نمای خارجی ساختمان از سنگ های گرانیت و تراورتن و سنداستون استفاده می شود که در میان این سنگ ها تراورتن به دلیل مقاومت بالا و قیمت ارزان تر از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
در نمای ساختمان سنگ می توان از یک نوع سنگ و یا چند نوع سنگ استفاده کرد که در صورت استفاده از چند نوع سنگ باید به هماهنگی بین سنگ ها توجه داشته باشید تا بتوانید نمایی شیک و زیبا را برای ساختمان خود خلق کنید.

نکاتی کاربردی در خصوص انتخاب نما سنگ

انتخاب سنگ ساختمانی مناسب که با شرایط آب و هوایی محیط سازگاری بیشتری داشته باشد تا دوام سازه را تضمین کند. نکته حایز اهمیتی است که باید از سوی خریداران آن در نظر گرفته شود. به دلیل نبود اطلاعات کافی در خصوص سنگ‌های ساختمانی در بین مصرف کنندگان، در اینجا سعی شده به اختصار اطلاعاتی کاربردی جهت انتخاب سنگ ساختمانی مناسب ارائه شود.

خریداران سنگ‌های ساختمانی معمولاً با مشکل انتخاب سنگ مناسب روبرو هستند و در اغلب موارد انتخاب خود را بر اساس شنیده‌های خود از دیگران و معیارهای غلط انجام می‌دهند. در صورتی که با یک انتخاب درست می‌توان ماندگاری، زیبایی و دوام سازه را افزایش داده و هزینه‌های تعمیرات و بازسازی در آینده را  کاهش داد

اولین نکته‌ای که در خرید سنگ‌های ساختمانی باید به آن توجه کرد این است که سنگ یک ماده طبیعی است و از دل زمین استخراج می‌شود. بنابراین نباید توقع این را داشت که مانند نئوپان، سرامیک، موزاییک و … با یک محصول یکدست و بدون تغییر در بافت و رنگ و طرح که مصنوع دست انسان هستند مواجه باشیم. سنگ زیبایی نهفته در دل طبیعت را در خود دارد و کسی که سنگ را به عنوان یک محصول طبیعی انتخاب می‌کند، باید بازی رنگ و طرح آن را نیز بپذیرد.

استفاده از سنگ در نمای داخلی

مرمریت، تراورتن، گرانیت، چینی، لایم استون و تقریباً تمام سنگها را می‌توان برای دیوارهای داخلی ساختمان بکار برد و این به این خاطر است که سنگ در معرض تغییرات جوی قرار ندارد.

با این حال ممکن است در طراحی فضاهای داخلی ما محدودیت‌هایی در رنگ و ابعاد سنگها (به دلیل ناکافی بودن نور طبیعی فضا و …) وجود داشته باشد و یا عواملی همچون رطوبت زیاد، نیاز به نظافت مکرر محیط و اهمیت داشتن سختی در مقابل سایش و براقییت ساب سطح سنگ، انتخاب ما را محدودتر کنند.

با اینکه امروزه مرمرییت‌ها به دلیل جلاپذیری خوب و تنوع زیادشان در رنگ و طرح و قیمت، طرفدار زیادی در سنگ‌کاریهای داخل دارند، نمی‌توان از زیبایی و تنوع سنگ‌های تراورتن و آنتیک گذشت، که جلوه‌های بسیار زیبایی را از ترکیب آنها می‌توان در لابی‌ها، پاگردها، اطراف درب آسانسورها، دیوارهای راه پله، دیوارهای پارکینگ و … خلق کرد.

طراحی و اجرای نما سنگی

معرفی انواع سنگ در نما ساختمان

سنگ مرمر (Marble stone): سنگ‌های مرمر با نام تجاری انیکس و از کلمه یونانی marmoros به معنی درخشان آمده است. سنگ مرمر نوعی آهک  است که به رنگهای مختلف یافت می‌شود. این سنگها در برگیرنده کانی‌های مختلف و رنگارنگ بوده که از خصوصیات اساسی آنها رنگ زیبا و جلای خوب می‌باشد. این سنگها قابلیت صیقل پذیری بالایی داشته و تا حد جلای آیینه‌ای صیقل پذیرند. از زمان قدیم تا کنون در ساختمان سازی کاربرد داشته‌اند.  به طور خاص در نمای داخلی، دکوراسیون، پله‌ها، ستون و کف به کار می‌روند. سنگ‌های مرمر در تزئین ساختمانهای بزرگ و مجسمه‌ها مواد اولیه منحصر به فرد بوده و بین ۱۵ الی ۲۰ سال اخیر سنگهای تزئینی و قیمتی به علت افزایش روزافزون صنایع مختلف جواب‌گوی نیازهای آنها نبوده است. وجود ناخالصی در سنگ، ترکیبات رنگی مختلفی را در مرمر ایجاد می‌کند. به عنوان مثال ترکیبات آهنی باعث ایجاد رنگ عسلی؛ ترکیبات لیمونیت، رنگ زرد و عدم وجود ناخالصی، رنگ سفید را تشکیل می‌دهد. بارزترین خصوصیت سنگ‌های مرمر گذردهی نور می‌باشد. سنگ مرمر جذب آب تقریبا برابر صفر دارد. چگالی این سنگ مطلوب و مقاومت سایشی بالایی دارد و یکی از بی نقص‌ترین و محبوب‌ترین سنگ‌های طبیعی به شمار می‌آید

– سنگ لایم استون (Limestone): این گونه سنگ‌ها به نسبت سنگهای تراورتن و مرمریت به لحاظ زمین شناسی جوانتر بوده و در معرض فشار و دمای بالا قرار نگرفته‌اند. از این رو سنگ‌های کاملاً رسوبی محسوب می‌شوند. این سنگ‌ها به نسبت مرمریت و تراورتن بیشترین جذب آب را دارند و در مقابل فرسایش مقاومت کمتری دارند. نمونه‌هایی از پر مصرف‌ترین سنگ‌های لایم استون عبارتند از : سنگ سمیرم، کوه سفید قم، اسلام آباد و … مزایای این سنگ قیمت مناسب و یکدستی در رنگ آن است و جذب آب بالا و مقاومت کم در برابر فرسایش از معایب آن است. از این رو این سنگ‌ها تنها برای مکانهای دور از رطوبت و فرسایش می‌توان توصیه کرد. بهترین مکان کاربرد آن کنار راه پله‌ها (بغل پله‌ها) و دیواره پارکینگ می‌باشد

طراحی و اجرای نما سنگی

معرفی سنگ گرانیت

سنگ گرانیت (Granite): این سنگ‌ها از مواد حاصل از فوران آتشفشانی تشکیل شده‌اند و به دو گروه آذرین درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. سنگ‌های  آذرین درونی نسبت به آذرین بیرونی درشت بلورترند. سنگ‌های گرانیتی پس از آنکه در کارخانه بریده و فراوری شدند در معرض فرایند اکسیداسیون قرار گرفته و با توجه به اینکه قالب گرانیت‌ها حاوی کانی‌های فلزی هستند دچار تغییر رنگ جزئی یا زیاد، می‌شوند. با توجه به اینکه صحبت هایی در مورد تشعشع دار بودن آن که موجب تولید گاز رادون می‌شود و برای سلامتی انسان مضر می‌باشد، مطرح است، برای داخل ساختمان و اماکن در بسته مناسب نیست و همچنین به دلیل عدم وجود تخلخل و چگالی بالا و کم بودن چسبندگی برای نما نیز باید با تمهیدات خاص مصرف شود. بهترین مکان برای استفاده از سنگ‌های گرانیت، فضای پارکینگ، کف حیاط، اپن آشپزخانه و سنگ پله و به طور کلی کف‌های پر رفت و آمد می‌باشد .

بیشتر گرانیت‌ها سخت و چگال هستند و به این ترتیب جزء مصالح با دوام ساختمانی قرار می‌گیرند. در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاومند و محیط‌های صنعتی را به خوبی تحمل می‌نمایند. ظاهر گرانیت متأثر از کار انجام شده بر روی سطح نهایی آن است که ممکن است چکشی، کلنگی، تیشه‌ای یا صیقلی باشد. بهترین نمای سنگ گرانیت حالت صیقلی آن است که زیبایی رنگ و انعکاس کریستال‌های آن را نمایش می‌دهد. سطح گرانیت بر اثر حرارت و تفاوت ضریب انبساط و انقباض بین اجزای کریستالی مختلف آن به صورت سوخته در می‌آید. استفاده تلفیقی از گرانیت صیقلی و سوخته در ساختمان به علت تضاد، زیبایی جالبی پدید می‌آورد. در ایران معادن بسیاری وجود دارد که سنگ‌های گرانیت با رنگ‌های مختلف از آنها استخراج می‌شوند. سنگ گرانیت به علت هزینه سنگین استخراج، برش و صیقل، نسبتاً گران است به همین دلیل بیشتر در نمای ساختمان های مهم به کار برده می‌شود. از این سنگ برای کف سازی، پیاده روسازی و راه سازی نیز استفاده می‌گردد.

یکی از انواع سنگ هایی که در نمای ساختمان به کار گرفته می شود ، سنگ مصنوعی است. گرچه مواد اوليه توليد سنگ‌هاي مصنوعي از اجزاي سنگ‌هاي طبيعي تهيه مي‌شود ولي امكان تعيين رنگ و طرح مورد نظر با افزودن رنگدانه‌ها و به‌كار بردن جنس‌هاي مختلف در سنگ‌هاي مصنوعي وجود دارد.
استفاده از سنگ در نمای ساختمان باعث جلوه دادن به انواع ساختمان می شود. اما با توجه به گران بودن سنگ طبیعی و همچنین پایین بودن تنوع آن ريال در دهه 60 قرن بیستم میلادی ، نوعی مصالح ساختمانی تولید شد که از همان موقع به سنگ مصنوعی ساختمانی شهرت یافت. این نوع سنگ کاربردهای فراوانی به خصوص در نمای ساختمان دارد و می تواند جلوه ساختمان با نمای سنگی را دو چندان سازد.

سنگ مصنوعی چیست؟

تكنولوژي توليد سنگ مصنوعي از سال 1960 در ايتاليا پديد آمد و در همان دهه اولين كارخانه توليد سنگ مصنوعي در اين كشور شروع به فعاليت كرد. ايده پديد آمدن سنگ مصنوعي از آنجا شكل گرفت كه طراحان و آرشيتكت‌ها به‌ منظور هر چه زيباتر كردن و چشم‌نوازتر كردن فضاها اعم از فضاهاي دروني و بيروني ساختمان‌ها و كف‌پوش‌ها و محوطه‌سازي‌هاي بيروني نياز به سنگ‌هايي با فاكتورهاي مورد نظر خويش را احساس مي‌كردند به‌علاوه پيشرفت صنعت ساختمان و سليقه‌هاي مختلف اين نياز را بيان مي‌‌كرد كه سنگ‌هايي با طرح‌هاي مختلف و فاكتورهاي فيزيكي و مكانيكي، كيفيت بالا و قيمت مناسب بايد در دسترس باشد.

بدين ترتيب با رشد جميعت جهان و متفاوت شدن سليقه‌ها سنگ‌هاي طبيعي پاسخگوي اين نياز انساني و سليقه‌اي نبودند. لذا تركيبات مواد براي ساخت سيماي جديد با زيبايي خاص و نماي يكدست و بدون تغيير در رنگ و طرح به كار گرفته شد. گرچه مواد اوليه توليد سنگ‌هاي مصنوعي از اجزاي سنگ‌هاي طبيعي تهيه مي‌شود ولي امكان تعيين رنگ و طرح مورد نظر با افزودن رنگدانه‌ها و به‌كار بردن جنس‌هاي مختلف در سنگ‌هاي مصنوعي وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *