مراحل اجرای نما ساختمان

مراحل اجرای نما ساختمان

در این مقاله مراحل اجرای نما رو برای شما همراهان گرامی شرح میدهیم، پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشد.

نمای ساختمان

نمای ساختمان همچون لباسی برپیکر ساختمان هاست. با دیدن نمای ساختمان ها در مورد قیمت، سبک معماری و ویژگی ساختمان اظهار نظر می کنیم. طراحی و اجرای نمای ساختمان به نظر امری غیر ضروری جلوه می کند. اما با وارد شدن به موضوع گسترده و پر اهمیت طراحی و اجرای نمای ساختمان اهمیت آن را درک خواهیم کرد. مخصوصا در حال حاضر و با افزایش قیمت سختمان ها  مراکز تجاری، سبک طراحی و اجرای ساختمان اهمیت پیدا کرده است. شرکت ایکس با سابقه اجرای نما های مدرن و آگاهی از ضوابط و قوانین شهرداری می تواند به شما در طراحی و اجرای نمای ساختمان به سبک مدرن کمک رساند.

طراحی نمای ساختمان

داشتن نمایی زیبا و متناسب با با بافت شهری نیازمند یک طراحی هوشمندانه و متفکرانه می باشد، اما برای رسیدن به جذابیت در نمای جذاب و زیبا صرفا طراحی خلاقانه و منحصر به فرد کافی نیست، بلکه باید این طرح به صورت اصولی و درست اجرا شود چرا که در بسیاری از موارد دیده شده که نمای ساختمان به دلایل اجرای نامتناسبی که داشته، جلوه ی بصری مورد انتظار را به مخاطبانش ارائه نمی دهد. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم، طراحی نمای ساختمان یکی از بخش های مهم در معماری ساختمان می باشد. به همان اندازه که شما باید نکات مهم و ضروری در طراحی نمای ساختمان را بدانید، همچنین باید به طور کامل با مراحل اجرای آن نیز آشنا شوید

اولین مرحله در اجرای نما طراحی نما ساختمان توسط طراح می باشد که یکی از حساس ترین مراحل  اجرای نما، طراحی نما ساختمان است. نما همچون لباس، معرف ویژگی های درونی ساختمان است. هر اندازه نما چشم نوازتر، کاربردی تر و زیباتر باشد، نظر اطرافیان را بیشتر به خود جلب کرده و ارزش ساختمان را افزایش می دهد. طراحی نمای ساختمان بر عهده مهندس معمار قرار دارد. از جمله عوامل تاثیرگذار در طراحی نما می توان به معماری ساختمان، معماری شهر، مشخصات ساختمان و میزان هزینه اشاره کرد. مهندس معمار طبق تجربیات خود و باتوجه به سلیقه صاحب ملک و هزینه مصرفی آن برای اجرای نما شروه به طراحی مناسب نما برای اجرای نما ساختمان می کند.

مراحل اجرای نما ساختمان

نکته مهم در اجرای نمای ساختمان

نمای ساختمان به عنوان لباس سازه شناخته می‌شود. طبیعی است که زیبایی و کیفیت بالای آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب کرده و ارزش ساختمان را نیز افزایش می‌دهد. مراحل اجرای نمای ساختمان شامل سه بخش طراحی، زیرسازی (شاسی کشی) و اجرا است. زیرسازی به عنوان مهم ترین مرحله نماسازی برای همه ساختمان ها یکسان نیست و بر اساس نوع مصالح نمای ساختمان تعیین می شود. هرگونه کم کاری یا اهمال در اجرای این مراحل به خصوص زیرسازی، منجر به خرابی و سقوط مصالح نما در شرایط بارندگی، زلزله یا طوفان می شود.

زیرسازی یا شاسی کشی

زیرسازی یا شاسی کشی به عنوان مهم ترین بخش از مراحل اجرای نمای ساختمان شناخته می شود. هدف این کار ایجاد بستر مناسب و سطوحی صاف برای اتصال مصالح نما است. هرگونه اشتباه در اجرای زیرسازی منجر به خرابی نما و رخداد دیگر مشکلات می شود. اولین قدم برای زیرسازی نمای ساختمان انتخاب مصالح مورد نیاز است.

زیرا پروفیل زیرسازی نما برای مصالح مختلف (از قبیل چوب، سیمان و کامپوزیت) با یکدیگر تفاوت دارند. جنس و نوع پروفیل معمولاً بر اساس جنس نما و نوع طراحی انجام می شود؛ به عنوان مثال پروفیل نبشی معمولاً برای نمای سیمانی یا سنگی کاربرد دارند و استفاده از آنها در نمای چوبی صحیح نیست. پروفیل های مورد استفاده در زیرسازی تا حد امکان باید از آلیاژهای مقاوم انتخاب شوند. البته استفاده از ضدزنگ موجب افزایش مقاومت آنها در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی می شود. قدم بعد در زیر کاری نما تهیه نقشه فاز ۲ شاسی کشی است که توسط مهندس طراح انجام می شود.

در این نقشه تمامی اطلاعات مربوط به نما از قبیل پروفیل های مورد نیاز، مشخصات مقاطع (ابعاد و ضخامت)، محل اتصال شاسی کشی به سازه، ابعاد جوش و نوع جوش درج شده است. نوع پروفیل زیرسازی نما معمولاً از نوع ناودانی، نبشی، تیرآهن و قوطی (در اندازه های مختلف ۴۰*۴۰، ۶۰*۴۰ و ۸۰*۴۰) انتخاب می شود. اما نوع نبشی بیشتر از سایرین کاربرد دارد.

به همین دلیل به این مرحله نبشی کشی نیز گفته می شود. سپس ریسمان کشی انجام شده و تمامی فرورفتگی ها و برجستگی های موجود در نما تراز می شود. عدم کنترل شاقولی و تراز بودن زیرسازی نما موجب دوباره کاری شده و هزینه های زیادی به سازنده تحمیل می کند. در پایان اجرای زیرسازی نمای ساختمان بر اساس نقشه و با کمک پروفیل ها انجام می شود. در واقع پروفیل ها طبق نقشه به صورت افقی و عمودی جوشکاری می شوند. اجرای این بخش از کار با مصالح مختلف، متفاوت است. جوشکاری باید به دقت از لحاظ استحکام و اتصال صحیح بررسی شود.

این موضوع در رابطه با نمای سنگی اهمیت بیشتری دارد. زیرا وزن نما و احتمال خرابی به دلیل اتصالات نادرست بیشتر است. در صورت استفاده از توری رابیتس میلگرد نیز مورد نیاز است. میلگرد با هدف اتصال شبکه های فلزی رابیتس به شاسی کشی استفاده می شود. در نمای سیمانی روی رابیتس مخلوطی از پودر سنگ و سیمان قرار گرفته تا چسبندگی ملات نهایی به زیرسازی افزایش یابد. زیرسازی نماهای چوبی به دو روش فلزی و سیمانی قابل اجرا است.

در صورت استفاده از روش فلزی باید پروفیل های قوطی شکل به صورت عمود بر جهت نصب چوب ها و با فاصله ۵۰ سانتی متر قرار گیرند. برای نماهای کامپوزیتی زیرسازی معمولاً به روش فلزی انجام می شود. سپس اتصال ورقه های آلومینیومی به شاسی کشی فولادی بر عهده پیچ و مهره یا پیچ سرمته است.

مراحل اجرای نما ساختمان

خلاقیت در طراحی نمای ساختمان

یکی از بندهایی که در قسمت پیش به آن اشاره نمودیم این بود که ما سعی می کنیم نمایی طراحی کنیم که خلاقانه و متفاوت باشد. همانطور که می دانید، اکثر سازندگان  ساختمان در سطح شهر ، با توجه به قیمت بالای زمین و ساخت ، سعی می کنند از تراکم و سطح اشغالی که قوانین شهرداری در اختیار آن ها قرار داده ، نهایت استفاده را ببرند و حتی یک سانتی متر هم پرتی نداشته باشند. با این اوصاف ، می بینیم که شهر پر از ساختمان های مکعب مستطیل است که هیچ گونه تغییری در حجم معماری آنها داده نمی شود. به همان دلیل استفاده از نهایت تراکم ممکن . رسیدن به بالاترین متراژ ممکن. در این شرایط ، کاری که ما به عنوان معمار و طراح نمای ساختمان شما انجام می دهیم این است که سعی می کنیم حرکات خلاقانه روی نما ایجاد نماییم. از آنجا که دست ما در بازی کردن با حجم معماری ساختمان بسته است، می کوشیم روی نما خلاقیت مان را پیاده سازی نماییم.

انتخاب مصالح و پروفیل برای زیرسازی نمای ساختمان

 در گام ابتدایی باید مصالح مورد نیاز برای کار انتخاب شوند. هر کدام از مصالحی که برای نماکاری انتخاب می شوند ، پروفیل زیرسازی متفاوتی دارند. به عبارت دیگر جنس پروفیل با توجه به جنس متریال نما و نوع طراحی آن انتخاب می شود. برای نمای سیمانی و سنگی پروفیل نبشی استفاده می شود؛ در حالی که این پروفیل برای نمای چوبی اصلا مناسب و صحیح نیست. در انتخاب پروفیل باید از متریال با کیفیت ، مقاوم و با استحکام انتخاب شود.

نبشی کشی

 در این مرحله مهندس طراح تمامی اطلاعات مربوط به پروفیل های مورد نیاز ، مشخصات مقاطع شامل ابعاد و ضخامت مقاطع ، ابعاد و نوع جوش و محل اتصالات شاسی کشی را روی نقشه مشخص می کند.

 به طور معمول پروفیلی که برای شاسی کشی نما استفاده می شود ، از نوع نبشی ، قوطی و ناودانی است. اما نبشی کاربرد بیشتری دارد؛ به همین دلیل به این مرحله نبشی کشی نیز گفته می شود.

ریسمان کشی

در این مرحله تمامی برجستگی ها و فرورفتگی ها روی نما مشخص و تراز می شود. اگر این موارد با کمک شاقول و تراز بررسی نشود ، ممکن است زیرسازی نمای ساختمان با اشکالاتی روبرو شود. در این صورت موجب دوباره کاری و تحمیل هزینه بر سازنده خواهد بود.

اجرای زیرسازی

 بعد از گذراندن مراحل قبل با کمک نقشه و پروفیل های تهیه شده ، زیرسازی اجرا می شود. پروفیل ها به شکل عمودی و افقی جوش داده می شوند و کار پیش می رود. در این مرحله مصالح و مواد مختلفی در روند کار استفاده می شود. همچنین پروفیل ها باید جوشکاری شوند و از نظر اتصال و استحکام کاملا بررسی شود.

 هرچند بررسی کیفیت اتصال پروفیل ها در تمامی مراحل نماکاری اهمیت دارد ، اما در نمای سنگی اهمیت آن بیشتر است. زیرا در صورت وجود نقص در اجرای نمای ساختمان با نمای سنگی ، وزن نما بیشتر است و در صورت اشتباه احتمال خرابی و خطرات بعدی بیشتر می شود.

زیرسازی نماهای مختلف

در هر کدام از نماهای چوبی ، سنگی ، سیمانی ، کامپوزیت و…. نحوه زیرسازی متفاوت است. به طور مثال در نماهای چوبی برای زیرسازی نمای ساختمان از دو روش فلزی و سیمانی استفاده می شو. در روش فلزی پروفیل های قوطی با فاصله نیم متری عمود بر هم نصب می شوند.

 در نمای کامپوزیت نیز کار زیرسازی به شکل فلزی پیش می رود و ورق های آلومینیومی با کمک پیچ و مهره یا پیچ سرمته به هم وصل متصل می شوند.

آخرین مرحله اجرای نما ساختمان

آخرین بخش از مراحل اجرای نمای ساختمان مربوط به اتصال مصالح مورد استفاده به بستر صاف حاصل از مرحله قبل است. نماها بر اساس مصالح مورد استفاده به انواع سنگی، چوبی، بتنی، سیمانی، کامپوزیتی و شیشه ای تقسیم می شوند. اتصال هر یک از این موارد به سطح شاسی کشی یکسان نیست و با کمک پیچ و مهره، آداپتور (برای نمای شیشه ای) یا ملات انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *