هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید

هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید

در این مقاله قصد داریم هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید را به شما همراهان عزیز بگوییم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ویلا چیست

در حالت کلی ویلا به بنایی اطلاق می‌گردد که در آن یک‌هارمونی بسیار خوب میان بنا و طبیعت پیرامون ایجاد گردد و در واقع بنای ساخته شده به عنوان عضوی از طبیعت پیرامون به حساب آید. نکته بسیار مهم و کلیدی که نقش بسیار زیادی در نتیجه نهایی ساخت ویلا دارد این است که برای ساخت ویلا از طرح مناسب استفاده شود. اساس کار یک ویلا کاملا متفاوت از ساختمان‌های معمولی و آپارتمانها می‌باشد چرا که ویلا بر خلاف انواع دیگر ساختمانها ارتباط بسیار نزدیکی با طبیعت و محیط پیرامون خود دارد. در حالت کلی زمانی که ما در یک ویلا قدم می‌زنیم و هوای پاک و تمیز را نفس می‌کشیم حس بسیار خوبی را تجربه کرده که این حس کاملاً از قدم زدن درون یک آپارتمان متفاوت است.

مراحل ساخت ویلا

اولین قدم در ساخت ویلا و یا هر سازه دیگری در نظر داشتن یک طرح مناسب و همچنین برنامه ریزی اصولی و دقیق به منظور شروع پروژه ساخت می‌باشد; که وظیفه انجام این قسمت بر عهده طراحان و مهندسین ناظر و معمار همچنین گروه‌هایی مانند استادکاران و تاسیسات و غیره می‌باشد.
مرحله بعدی در اجرای ویلا گود برداری است. در این مرحله مکانی که قرار است پروژه ساخت ویلا در آن انجام گردد با گچ و ریسمان به صورت کامل مشخص و علامت گذاری می‌گردد. بعد از آنکه فونداسیون بنا به صورت کامل مشخص شد، عملیات گود برداری با نظارت مهندسی و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات گود برداری انجام می‌گردد. مرحله بعدی در اجرای ویلا بتن ریزی و اجرای اسکلت ساختمانی است. در این مرحله لازم است حتماً از بتن مرغوب و مناسب بنا استفاده کرد تا در نتیجه بنای ساخته شده دارای استحکام و طول عمر بیشتری بوده و در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله مقاومت خوبی داشته باشد.

انتخاب شهر

اولین گام در پروسه ساخت ویلا در شمال این است که با یک بررسی همه جانبه و با آگاهی کافی ابتدا شهر مورد نظرتان در شمال کشور را انتخاب کنید. این انتخاب به عوامل متعددی می‌تواند بستگی داشته باشد. مانند میزان توریستی بودن شهر، جمعیت، موقعیت جغرافیایی و میزان رو به رشد بودنش. به طور کلی باید در نظر بگیرید که شهری که قصد ساخت ویلا در شمال در آن را دارید تا چه اندازه با ملاک‌های شما و انتظاراتتان از شهر ویلای دلخواهتان مطابقت خواهد داشت.

هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید

انتخاب موقعیت ویلا

گام بعدی در پروسه ساخت ویلا این است که تصمیم بگیرید که مایلید ویلای ما در چه موقعیتی ساخته شود. آیا ترجیح شما ساخت ویلا در یک منطقه ساحلی است یا مایلید یک ویلای جنگلی با منظره‌ای رو به جنگلی سرسبز داشته باشید و یا موقعیت‌های دیگری همچون ویلای کوهستانی. این بخش کاملاً وابسته به سلیقه شما و انتظارتان از ویلای رویایی و مد نظرتان دارد. پس از اینکه تصمیم قطعی‌تان در این خصوص را گرفتید می‌توانید وارد فاز بعدی پروژه ساختویلا  شوید.

نوع ویلا

پس از اینکه تصمیم‌تان در رابطه با شهر و موقعیت جغرافیایی مورد نظرتان برای ساخت ویلا را به طور کامل گرفتید، خوب است که پیش از وارد شدن به فاز اجرایی و ساخت و ساز، به این توجه کنید که هدف شما داشتن یک ویلا با طراحی مدرن است یا یک ویلای معمولی که تنها با ظاهری ساده و اما زیبا بتواند رفاه و راحتی شما در طول اقامت تان در یک تعطیلات خانوادگی یا دوستانه را فراهم آورد. از این جهت توجه به نوع ویلا به شما تذکر داده می‌شود، زیرا ساخت یک ویلای مدرن با یک ویلای معمولی طبیعتاً هزینه متفاوتی را از شما طلب خواهد کرد. بنابراین خوب است پیش از ورود به فاز اجرایی بتوانید به صورت شخصی یک برآورد هزینه از آنچه قرار است بسازید انجام دهید تا در مراحل ساخت ویلا  با کمبود بودجه و سرمایه‌تان رو به رو نشوید.

محوطه ویلا

در زمینه ساخت ویلا یک امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که آن موضوع محوطه سازی است. چرا که همان گونه که در ابتدای مقاله اشاره شد، ویلا رابطه بسیار نزدیکی با طبیعت و محیط پیرامون خود دارد; و در واقع با انجام محوطه سازی مرز و همسایه زمین خود را از زمین‌های مجاور را مشخص می‌نماییم. در بحث محوطه سازی مواردی مانند گل کاری در طرحها و روش‌های مختلف، نصب آلاچیق، نصب و اجرای باربیکیو، ساخت استخر و نورپردازی محوطه و همچنین قرار دادن مجسمه‌ها و نمادهای مختلف انجام می‌پذیرد.

مرحله پیاده سازی ساخت ویلا

هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید

گود برداری یا پی کنی

بعد از مشخص نمودن نقشه مورد نظر، لوکیشن مورد نظر شما در اولین گام باید پی کنی شود. شما میتوانید محل لوکیشن خودتان را با گچ و ریسمان(نخ) مشخص کنید، تا اشتباهی از سوی کارگران صورت نگیرد. پس از اینکار میتوانید پی کنی را طبق نظرات مهندس مربوطه شروع کنید. لازم به ذکر است هنگام پی کنی باید دقت کافی داشته باشید چون از ماشین آلات سنگین استفاده میشود، ممکن است اگر کنار ویلای شما ساختمان دیگری باشد، آسیبی به همسایگان بغلی برسد. 

بتن ریزی و اسکلت بندی

سومین قدم برای ساخت ویلا مرحله بتن ریزی و اسکلت بندی ساختمان میباشد. قبل از بتن ریزی حتما حدالامکان سعی کنید از بتن مرغوب و با کیفیتی استفاده کنید تا ویلای شما مستحکم ساخته شود و طول عمر بیشتری داشته باشد. در اسکلت بندی نیز میتوانید از میلگرد های مستحکم و مقاومی استفاده کنید. میلگردها اندازه های مختلفی دارند حتما دقت کنید که سایز میلگرد با موقیعت و ساختار ویلای شما متناسب باشد. این مرحله نیز باید طبق نظر مهندسین صورت بگیرد.

ساخت دیوار یا دیوارکشی 

طرح اجمالی ویلای شما را بیشتر دیوارهای آن نشان میدهند، در واقع زیبایی بصری ساختمان را در قدم اول دیوارها و نوع نقشه مشخص میکند. هنگام دیوارکشی فقط نباید به ساختار کلی آن نگاه کنید حتما موقع ساخت دقت کنید دربها، پنجرها، سیستم های تهویه، ورود و خروجی ها درست همانند نقشه باشند. اگر در این مرحله چه از جانب شما چه از جانب مهندس اگر خطایی سر بزند مجبور هستید دوباره کاری کنید.

هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید

معمولا امروزه برای زیبا نشان دادن سقف ویلا از سقفهای شیروانی استفاده میکنند که در رنگ های مختلفی نیز در بازار وجود دارند اما ویلاهایی نیز هستند که سقفهای معمولی دارند و چه بسا زیبایی بصری مناسبی دارند. این مورد نیز بستگی به سلیقه شما دارد که از کدام سقف استفاده کنید. موقعیت جغرافیایی را نیز باید بسنجید چون در منطقه های پر باران مانند شمال ایران اغلب به دلیل بارش زیاد از سقفهای شیروانی استفاده میکنند. چون از سقف ایزوگامی یا هر نوع دیگر بازدهی بیشتری دارند.

نماکاری و زیبایی 

نماکاری و زیبایی بصری ساختمان از قدیم الایام مورد توجه مهندسین ساختمان بوده است. در ایران شیوه های مختلفی برای نما کاری وجود دارد. نمای ساختمان ها از مصالحی همچون سنگ، چوب، آجر، شسته و غیره استفاده میشود که این مورد نیز بستگی به سلیقه خاص شما دارد. اما از آنجا که پیداست نماهای سنگی عمر طولانی تری را سپری میکنند و بادوام تر هستند ولی طبعا نسبت به مدلهای دیگر قیمت بیشتری هم دارند.

محوطه سازی

محوطه سازی یک از ضروری ترین کارهایی است که برای لذت برد شما و خانوادتان در داخل ویلا میشود. جداسازی و تفکیک طبیعت ویلای شما با سایر ویلاها یک اصل مهم است که حتما در نظر بگیرید باب میل خوتان محوطه سازی کنید. ساخت ویلا به خودی خود زیاد کار سختی نیست اما حفظ طبیعت آن کار سختی به شمار میرود. میتوانید از گل کاری شروع کنید تا به نصب آلاچیق و ساخت استخر نیز برسید. 

فضای سبز

امروزه که آپارتمان نشینی روز به روز بیشتر میشود، مردم نیز تبعا به علت کم بودن در طبیعت خواستار محیط مناسبی برای روزهای تعطیلشان هستند که فضایی پر از آرامش را برایشان القا کند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستنید حتما به فضای سبز ویلایتان باید دقت کنید تا همانند طبیعت رویایتان باشد تا بدون فکر زیاد، در آرامش، یک روز عالی را سپری کنید. استفاده از گیاهان و درختان بیشتر، در کنار آبنما به نشاط یک باغ یا ویلا کمک بسیاری میکند.

دکوراسیون داخلی 

طرح داخل ویلا نیز مانند بیرون آن بسیار مهم است چرا که از هر دو محیط هم بیرون هم داخل شما عزیزان استفاده خواهید کرد. دکوراسیون داخلی باتوجه به نوع سلیقه شما و خانوادتان تایین میشود که شامل  دیوارپوش، کفپوش، دکور و غیره میشود. میتوانید از طراحان ماهر برای زیبایی بیشتر کمک بگیرید.

دربهای ویلا

 دربهای ویلا شامل دربهای داخلی و خارجی میشوند که در این مورد نیز میتوانید باتئجه به نوع سلیقه تان و نسبت به نوع ویلایتان دربها را خریداری کنید. به یاد داشته باشید دربهای فلزی نسبت به مدلهای دیگر مقاومت و دوام بیشتری در برابر آب، دما و ضربه دارند.

سبک مدرن 

پرطرفدارترین سبک در ساخت ویلا، سبک مدرن میباشد، چیزی که باعث میشود این سبک خاص و پرطرفدار باشد، طراحی ساده آن میباشد یعنی زیاد شلوغکاری و افراط در طرح باعث میشود نمای ویلای شما خاص بودن خودش را از دست بدهد. با استفاده از المان های معمولی میتوانید دکوراسیون فوقالعاده ای داشته باشید اگر سبک مدرن را پسند میکنید، به کار گیری ترموود نیز ایده مناسبی در این زمینه میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *