انواع نمای ساختمان



کلمه نما در اصل از واژه ایتالیایی “facciata” گرفته شده است ، و به صورت خارجی یا تمام چهره های خارجی ساختمان تعریف می شود. این اصطلاح غالباً فقط برای طراحی نمای اصلی یا جلوی خانه به کار می رود.
 
همراه با سقف ، یکی از مهمترین عناصر یک ساختمان است ، زیرا به عنوان مانع اصلی در برابر عناصر آب و هوایی خارجی عمل می کند که می تواند به سلامت سازه آسیب برساند ، مانند باران ، برف ، باد ، یخبندان ، خورشید و غیره .
 
به همین دلیل ، انتخاب یک سیستم نما که در برابر این خطرات محافظت کند بسیار مهم است و در عین حال به دستیابی به مصرف انرژی کمتر ، کاهش هزینه های نگهداری و بهبود آسایش ساکنان کمک می کند.
 
در زیر ، انواع مختلف نما یا دیوارهای خارجی که در حال حاضر در معماری استفاده می شود ، و همچنین مشخصات هر یک از آنها توضیح می دهیم.
نمای سبک
این نوعی نما است که به ساختار مقاوم ساختمان می چسبد ، اما بخشی از آن را تشکیل نمی دهد. از آنجا که به پایداری ساختمان کمک نمی کند ، لازم است نمای سبک برای پشتیبانی از بارهایی که به اجزای آن فشار وارد می کنند ، طراحی شود.
 
موادی که به طور معمول برای روکش کاری استفاده می شوند شامل شیشه و فلز هستند.
 
برای نمای سبک وزن دو نوع ساخت وجود دارد: دیوار پرده ای و نمای تابلویی. با یک دیوار پرده ای ، نما به طور مداوم از اطراف چارچوب سازه عبور می کند ، در حالی که با یک نمای روکش دار ، چارچوب باعث قطع شدن نما می شود.
 
برخی از مزایای خاص سیستم نما سبک ، سهولت نصب و میزان نوری است که به ساختمان وارد می کنند.
 
در مقایسه با انواع دیگر نما ، نماهای سبک عایق حرارتی و صوتی کمتری را تأمین می کنند و هزینه های نگهداری بالاتری در میان مدت و بلند مدت دارند.
 
این نوع نما عمدتا در ساختمانهای اداری متوسط ​​و بلند نصب می شود.

نمای سنگین وزن

همانطور که از نام آن مشخص است ، این نوع نما متشکل از مصالح ساختمانی با وزن قابل توجه است. برای اینکه یک نما سنگین به نظر برسد ، وزن متوسط ، از جمله عناصر جامد و توخالی ، باید بالای 100 کیلوگرم در متر مربع باشد.

در این گروه انواع مختلفی از نما پیدا می کنیم که بسته به نیاز عایق حرارتی ، ممکن است تحمل کننده بار باشند یا از خود پشتیبانی کنند و ممکن است محفظه هوا داشته باشند یا نداشته باشند.

پیش ساخته

این نوع نما عمدتا از ماژول های پیش ساخته تشکیل می شود که بهم متصل می شوند یا در محل جمع می شوند. اجزای سازنده این نماها بصورت مکانیزه در کارخانه های صنعتی تولید می شوند و اغلب آنها از پانل های چوب و بتن استفاده می کنند.

از مزایای اصلی این نوع نما می توان به سرعت و سهولت نصب و همچنین هزینه کمتر نسبت به سایر سیستم ها اشاره کرد. از نظر معایب ، گزینه های طراحی محدودتر هستند و برای زنده ماندن حداقل حجم کار لازم است.

از نمای پیش ساخته معمولاً در کارخانه های صنعتی و مراکز خرید بزرگ استفاده می شود.



سنتی
این طبقه بندی شامل نماهایی است که از مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر ، سنگ ، چوب ، سرامیک ، رندر و … استفاده می شود.
 
مزایای آن این است که ساخت آنها پیچیده تر است ، سریع نصب می شوند و هزینه کمی دارند.
 
از طرف دیگر ، از آنجا که نماهای کلاسیک فاقد محفظه هوا یا عایق هستند ، عایق حرارتی و صوتی کمتری ایجاد می کنند که به معنای صرفه جویی در مصرف انرژی کمتر است.

سیستم های ETI

سیستم های ETI )عایق حرارتی خارجی) شامل نصب صفحاتی از مواد عایق در اطراف ساختمان است که توسط ملات محافظت می شوند و به دیوار حمایت کننده چسبیده یا مکانیکی می شوند.

سپس سیستم با روکش یا پایان مناسب زیبایی زیبایی ملک به پایان می رسد.

پرکاربردترین مواد در جنبه عایق بندی سیستم ETI ، پلی استایرن منبسط شده EPS ، پلی استایرن اکسترود شده، پلی استایرن منبسط شده گرافیت هستند.

از آنجا که سیستم ETI دارای یک لایه عایق است ، پل های حرارتی و خطر تراکم را کاهش می دهد.

بنابراین ، این یک گزینه است که سطح خوبی از کارایی را برای قیمت آن فراهم می کند ، زیرا هیچ هزینه ای از یک سیستم چارچوب حاصل نمی شود.

روکش ضد آفتاب

یک روکش صفحه باران یا سیستم نمای تهویه از یک دیوار تحمل کننده بار ، یک لایه عایق و مواد روکش ساخته شده است که با استفاده از یک ساختار پشتیبانی به ساختمان ثابت می شود.

تفاوت اصلی این سیستم با سیستم ETI این است که یک حفره هوا بین دیواره تحمل بار و مواد روکش دارد.

اگرچه نصب این سیستم هزینه بر و پیچیده تر است ، اما بیشتر اوقات یک گزینه مقرون به صرفه است زیرا شکاف هوا عامل بسیاری از مزایای روکش صفحه باران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *