مراحل اجرای نمای سنگ و کامپوزیت

مراحل اجرای نمای سنگ و کامپوزیت

امروز میخواییم شما رو با مراحل اجرای نمای سنگ و کامپوزیت آشنا کنیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

نمای ساختمان اولین وجه از ساختمان است که چشم بیننده را به خود جذب می کند، از این جهت طراحی نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.انتخاب مصالح در طراحی نما میتواند تاثیر چشم گیری بر نتیجه نهایی طرح بگذارد. در طراحی معماری انتخاب مصالحی که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و باعث سرعت و دقت در اجرای کار شود از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین انتخاب متریال با توجه به کاربری بنا نکته حائز اهمیتی است که هر طراحی می بایست به آن توجه کند.جهت طراحی ساختمانهای تجاری و اداری و مکانهای عمومی همچون ایستگاههای اتوبوس و مترو ها بیشتر از مصالح با دوامی همچون کامپوزیت استفاده می شود.
اگر اجرای نما با پانل های آلومینیوم کامپوزیت به درستی انجام شود، دوام و استحکام آن بالا رفته، در نتیجه نما عمر طولانی تری خواهد داشت. پانل های آلومینیوم کامپوزیت اولین بار در آلمان تولید و برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفتند. این پانل ها ترکیبی از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی اتیلن هستند و با توجه به سلیقه مشتریان در طیف وسیعی از رنگ ها به بازار عرضه می شوند. لایه پلی اتیلن در وسط دو لایه آلومینیومی قرار می گیرد و در واقع حکم هسته مرکزی را دارد. در این مقاله به شرح کاملی از طراحی و اجرای نمای ساختمان با کامپوزیت و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

دلایل محبوبیت نمای کامپوزیت

  • سهولت دسترسی ورق های آلومینیوم در تمامی کشورهای دنیا
  • هزینه پایین نصب و اجرای آن نسبت به سایر نماها
  • زمان اجرای آن کوتاه
  • کاربرد بالا در انواع ساختمان های، فرودگاه ها، ترمینال ها، ایستگاه های مترو، پوشش گنبد ها و ابنیه های خاص
  • پوشش رنگهای خاص و شکل پذیری آسان این نوع نما
  • متناسب بودن با انواع اقلیم های آب و هوایی
  • قابل اجرا بودن این نما توسط تمامی افراد با تجربه و متخصص کامپوزیت
  • ضد زلزله بودن این نمای فوق العاده
مراحل اجرای نمای سنگ و کامپوزیت

نصب نمای کامپوزیت

نصب نمای کامپوزیت به روش های مختلفی انجام میگیرد. به طور کلی نمای کامپوزیت بیشتر برای ساختمان های اداری، تجاری، پالایشگاه ها و فرودگاه ها و پمپ بنزین و… استفاده میشود .به جهت اهمیت آن در باز سازی نمای ساختمان و همچنین کاربرد ضد زلزله و بعضاً بدلیل خاصیت عایق بودنش، نوع و نحوه اجرای آن بسیار مهم میباشد.مهم ترین نکته در نصب نمای کامپوزیت توجه به اسم خارجی این محصول میباشد که ترکیب سه کلمه aluminum composite panel میباشد و این بدین معنی است که سازنده اولیه این محصول تاکید بر ساخت و نصب این ورق ها بصورت پانل یا همان کاست های شیار خورده داشته است
نصب نمای کامپوزیت در ایران به روش های مختلفی انجام میگیرد که متاسفانه همه روش ها استاندارد نیستند . در زیر به شرح کامل این روش ها مفصلا پرداخته میشود.اما نکته مهم در نصب نمای کامپوزیت و بازسازی نمای ساختمان زیر سازی و یا همان شاسی کشی فلزی و نحوه اتصال آن در ساختمان های اسکلت فلزی و ساختمان های بتنی است.کامپوزیت های پانل شده با زیر سازی فلزی و آلومینیومی به اسکلت ساختمان متصل میشود. مرحله بعد از زیر سازی نصب کامپوزیت نما میباشد.

اجرای ورق کامپوزیت با سیستم فیکس (Fixing)

این روش را به جهت فیکس و ثابت شدن ورق با پیچ و پرچ بر روی زیرسازی، فیکسینگ یا ثابت می‌نامند.

در اولین مرحله زیرسازی فلزی مطابق با طراحی نما و میزان حجم و فرم هر قسمت پیاده سازی و اجرا میگردد .اغلب زیرسازی فلزی بر اساس نقشه های از پیش طراحی شده ( شاپ دراوینگ ) که بیانگر تعداد و نحوه تقسیم بندی و سایز پانل ها است صورت میگیرد . نحوه اتصال زیرسازی در اسکلت فلزی بصورت مستقیم و در اسکلت بتنی همراه با رول بولت و پلیت های مخصوص خواهد بود .زیر سازی به این صورت است که بر اساس طرح کلی نما شبکه‌ای متشکل از پروفیل آهنی با مقاطع 40*40 میلی‌متر و بخشی با پروفیل فلزی 20*40 میلی‌متر بر روی اسکلت ساختمان اجرا می‌گردد. در مرحله بعد، ورق کامپوزیت خام منتقل شده به کارگاه، بر اساس طراحی و نقشه‌های مصوب، توسط ابزار و ماشین آلات مخصوص این کار برش، شیار و خم داده میشود. و پانل های کامپوزیت، به شکل کاست بر روی زیرسازی آهنی به صورت برگرداندن لبه ورق و یا نبشی آلومینیومی با پیچ یا پرچ نصب می‌شوند. پس از اتمام کار ژوئن یا درز بین ورق‌ها بصورت 100% عایق بندی می‌شود. ژوئن ها امکان عایق بندی با تسمه‌ای از جنس ورق و چسب‌های پلی اورتان را نیز دارند. بدلیل عدم انعطاف لاستیک های سیلیکونی در برابر انقباض و انبساط شرایط آب و هوایی پس از مدتی از روی نما آویزان میگردند و امروزه این روش عایق بندی منسوخ بوده و استفاده از چسب‌های پلی اورتان و سیلیکون دوام بیشتری نسبت به لاستیک سیلیکونی دارد.

اجرای نمای آلومینیوم کامپوزیت با سیستم هنگ یا ریلی (Hanging)

به جهت اینکه  ورق‌های کاست شده به پین ناودانی آویخته می‌گردد این روش را سیستم هنگینگ (هنگ به معنای آویزان شدن) وبه دلیل اینکه ناودانی به صورت ریلی عمل کرده و قابل رگلاژ است، به این روش سیستم ریلی اطلاق میشود. در ابتدای کار دستک‌هایی با پروفیل آهنی ترجیحا 40*80 میلی‌متر از ساختمان گرفته میشود. براکت‌های آهنی (به شکل نبشی) بر روی آن جوش داده میشود. در این مرحله نبشی‌های آلومینیومی که سوراخ‌هایی شیار شکل دارند به این براکت‌ها پیچ می‌شوند. سپس ناودانی آلومینومی با پیچ و مهره به نبشی‌های آلومینیومی متصل می‌گردد. حالا ناودانی کوچک‌تری که پین استیل (برای ضد زنگ بودن) دارد، در دل ناودانی اصلی قرار داده میشود. لبه ورق‎های کامپوزیت مشابه روش فیکس خم شده و درون ناودانی کوچک رفته و پین ناودانی کوچک از شیارهای چکمه‌ای شکل که قبلا روی لبه‌های خم‎خورده ایجاد شده، عبور می‌کند.

اجرای نمای آلومینیوم کامپوزیت با روش ( H , L)

این روش تقریبا مشابه روش fix بوده و متاسفانه در ایران بنیان گذاری و اجرا میگردد و فاقد هرگونه استانداردهای اولیه نصب میباشد  با این تفاوت که ورق‌ها بلافاصله پس از برش در پروفیل‌های مخصوص H شکل و L شکل قرار داده میشوند   و هیچگونه عملیات شیار و ساخت پانل بر روی آن انجام نمی شود و این مغایر با حتی اسم اولیه محصول که دربرگیرنده کلمه پانل میباشد است .در مرحله اول سیستم h و L همانند روش فیکس ابتدا زیر سازی فلزی صورت میگیرد .زیرسازی در این سیستم کاملا مشابه روش فیکس میباشد. شبکه‌ای متشکل از پروفیل آهنی با مقطع های 40*40 میلی‌متر و یا 20*40 میلی‌متر بر روی اسکلت ساختمان و بر اساس طرح کلی نما اجرا می‌گردد. در مرحله دوم بر خلاف سیستم فیکس ورق ها بصورت مستقیم در داخل زه های آلومینیومی نازک که بر روی زیرسازی پیچ شده است نصب می‏ شوند. بعد از آن ورق‎های کامپوزیت مطابق نقشه و طرح برش خورده  به همان صورت و به شکل کشوئی در داخل پروفیل هایH   قرار می‎گیرند. در روش H & L ورق‎های کامپوزیت برش خورده بر خلاف روش فیکس خم داده نمی‎شوند.

روش های اجرای نمای سنگ

روش اجرای تر

در حالت کلی اجرای سنگ نما به دو حالت کلی، تر و خشکه‌چینی انجام می‌گردد.روش سنتی و متداول که در ایران به کار می‌رود روش‌تر یا دوغاب است. در این روش سنگ در سطح نما چیده شده و دوغاب پشت سنگ ریخته می‌شود. پس از خشک شدن ملات یا همان دوغاب، سنگ به‌نما می‌چسبد. در این روش احتمال جدا شدن سنگ از نما وجود دارد و امکان تغییر و بازسازی و جابجایی سنگ پس از نصب وجود ندارد.

روش خشک

یکی از روش های اجرای نما سنگ از این روش برای اولین بار جهت نصب سنگ در برج‌های بلند در آمریکا استفاده گردید. این روش از دهه هفتاد در ایران اجرا شد و طی این سال‌ها گسترش یافت. در این روش، ابتدا سطح نما شاسی کشی شده و با نصب گیره پین دار در پشت سنگ، سنگ به‌صورت کشویی وارد شاسی می‌شود.

مراحل اجرای نمای سنگ و کامپوزیت

اسکوپ یا شیارزنی سنگ

اسکوپ یا شیارزنی سنگ نقش مهمی در ماندگاری نما سنگ دارد. برخی سنگ‌ها که فاقد خلل و فرج و سوراخ بر روی خود هستند باید حتماً اسکوپ شوند تا دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند سنگ‌هایی مانند گرانیت و تراورتن اگر اسکوپ نشود نمی‌تواند ماندگار باشد و پس از مدتی جدا می‌شوند. درروش اسکوپ سنگ، شیارهایی در پشت سنگ توسط فرز ایجاد می‌شود و سپس با سیم آرماتوربندی گالوانیزه، این شیارها بسته می‌شود تا سطح تماس دوغاب با سنگ بیشتر شود و مانع از ریزش سنگ گردد.

انواع روش نصب صحیح سنگ

۱. با استفاده از لقمه سنگ‌ها

این روش برای سنگ‌هایی باضخامت کم که امکان شیارزنی یا سوراخ نمودن ضخامت وجود نداشته مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می‌باشد:

در این روش تکه سنگی را به‌صورت هرم ناقص، برش می‌دهند سطح قاعده را با چسب مخصوص به پشت سنگ پلاک می‌چسبانند پس از خشک شدن و اتصال کامل دو سنگ به همدیگر، سنگ پلاک را بر روی دیوار نصب می‌کنند. سنگ و دیوار باید با آب خیس شوند سپس پشت آن دوغاب سیمانی می‌ریزند.

۲. با استفاده از مفتول یا سیم

این روش برای سنگ‌هایی که دارای امکان به وجود آوردن شیار در قطر سنگ هستند، مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می‌باشد:

در دو سر سنگ پلاک شیاری به وجود می‌آورند و مفتولی ترجیحاً گالوانیزه به قطر حداقل ۲ میلی‌متر را از دو شیار عبور می‌دهند. برای برخی سنگ‌ها مانند تراورتن به علت ضخامت کم (۱۰ الی ۱۲ میلی‌متر) و مشکل بودن ایجاد شیار و احتمال شکستگی، از دستگاه فرز مینی سنگ استفاده می‌نمایند سپس دو سر آزاد را به هم گره می‌زنند، پس از نصب سنگ بر روی دیوار، دوغاب ماسه سیمان دورتادور مفتول را می‌گیرد.

۳. قلاب اسکوپ

این روش برای سنگ‌هایی با قطرهای ۳ سانتی‌متر به بالا مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می‌باشد:

دو سوراخ در ضخامت سنگ به وجود می‌آورند، یک سر اسکوپ را بر روی دیوار و سر دیگر آن را روی شیار سنگ قرار می‌دهند. به‌طوری‌که سوراخ اسکوپ در امتداد سوراخ سنگ باشد به‌وسیله قلاب، اسکوپ به سنگ ثابت می‌ماند هر سنگ را به‌وسیله دو اسکوپ به دیوار متصل می‌کنند. فاصله سنگ از دیوار ۳ سانتی‌متر و ملات مصرفی ماسه سیمان می‌باشد. اسکوپ سنگ در حالت کلی به دو دسته اسکوپ پروانه‌ای ورق فولادیدر و زد ورق فولادیدر تقسیم می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *