مراحل ساخت ویلا از صفر تا صد

طراحی ویلا به سبک امروزی

امروز در این مقاله میخوایم مراحل ساخت ویلا از صفر تا صد را برای شما توضیح دهیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

ویلا چیست

ویلا چیست؟ یلا بنایی است که بر پایه ارتباط با طبیعت پیرامون ساخته می شود و در واقع عضوی از آن محسوب می گردد. ساخت این مکان با استفاده از یک ایده و طرح مناسب انجام میشود و هدف آن برقراری ارتباط با طبیعت است. ویلا برخلاف ساختمان ها ارتباط خیلی نزدیکی با طبیعت اطراف خود دارد. ویلا ناخودآگاه شمارو به یاد طبیعت زیبا می اندازد.  برای ساخت ویلا مانند ساختمان نیازمند یکسری امور نقشه کشی و اجرای اصول سازه است. طراحی و اجرای ویلا توسط  مهندسین با تجربه بر اساس منطقه جغرافیایی و نوع آب و هوا صورت می گیرد.

اگر بخواییم مثال بزنیم ویلایی که در مناطق بارانی هستند دارای سقف شیبدار هستن.  اما ویلاهای مناطق دیگر ممکن است دارای سقف معمولی باشند. ویلایی که از از نظر امکانات رفاهی شرایط رو برای ساکنین خود فراهم میکند نه تنها از نظر مالی ارزش خواهد داشت، بلکه از نظر جسم و روحی نیز می تواند آرامش و خیالی آسوده برای افراد به ارمغان بیاورد. معماری داخلی و خارجی علاوه بر توجه به زیبایی بایستی به اساس اصول مهندسی توجه کند

مراحل ساخت ویلا از صفر تا صد

مراحل ساخت ویلا از صفر تا صد

مرحله اول طراحی ویلا

اصلی ترین و مهم ترین نکته و مرحله در ساخت ویلا ایجاد یک طرح خوب است که به تمام نکات آن توجه شده است.  با کمک گرفتن از طراحان و معماران، گروه های تاسیساتی، استادکاران، مهندسین و… می توان برنامه ای منظم برای ساختن یک ویلا خوب فراهم نمود. 

گودبرداری

مرحله نقشه کشی یکی از مهمترین مرحله از نظر مهندسی است ساخت ویلا در یک مکان مشخص صورت می گیرد و مرحله پی کنی و دیوارچینی در آن مکان اجرا می شود. مکان اجرای پروژه را باید با گچ و ریسمان مشخص نمود. با انجام این کار راحت تر می توان پی کنی و فونداسیون را طبق نقشه ای که توسط مهندسین تهیه شده انجام داد. پس از تعیین محل فونداسیون اقدام به گودبرداری طبق نظر مهندسین ناظر می شود و برای این کار از ماشین آلات و تجهیزات پی کنی استفاده می گردد.

گچ ریزی

با ریسمان بین نقاط نشانه گذاری شده را گچ ریزی می کنیم، اگر عمق زمینی که عملیات پی کنی قرار است در آن انجام شود از یک متر بیشتر شود، بهتر است برای هر یک متر اضافه پی کنی نسبت به نوع زمین ریزشی یا دج مقداری نسبت به نقاط نشانه گذاری شده و گچ ریزی شده زمین را بیشتر در نظر بگیریم فقط در نظر داشته باشد اضافه پعرض برای پی کنی مختص زمینهایی است که به دیوار و ملک همسایه اشتراک نداشته باشند و در وسط زمین پیکنی انجام شود قابل اجراست اگر جنس آن ماسه ای یا رسی است 45 درجه شیب نسبت به خط مورد نظر بیشتر در نظر گرفت، مثال خط در نقطه اصلی با یک متر پی کنی بیشتر 45 سانتی متر به ابعاد هر طرف پی اضافه می شود، در مواردی نمی توان عمق پی را این گونه محاسبه کرد در صورت مجاورت ویلا با ملک همسایه باید توسط عملیات سازه نگهبان و عمل پایدار سازی گود، عمل برداشت خاک رعایت شود.

هرآنچه درمورد ساخت ویلا باید بدانید

خاکبرداری و پی کنی:

در این مرحله بسته به نوع خاکبرداری با نظر ناظر و یا پیمانکار توسط بیل مکانیکی و یا لودر و کامیون عملیات خاک برداری انجام می شود.

رگلاژ و تسطیح:

مقدار 10 الی 25 سانتی متر از زمینی که قبلا توسط بیل و لودر خاک برداری شده به صورت دستی و توسط بیل و کارگر انجام می شود، دلیل این کار نیز به علت سست شدن دانه های خاک و جدا شدن آن ها از یکدیگر توسط شانه های بیل یا لودر می باشد.

بتن مگر یا پاکیزگی:

به ارتفاع 5 الی 10 سانتی متر از کف زمین مورد نظر را با بتن مگر عیار 150 توسط قالب چوبی یا فلزی در محل هایی که قرار است فونداسیون و قالب بندی اجرا شود می ریزیم و یا اگر پی به صورت رادیه ژنرال اجرا گردد کل محل آرماتور گذاری را بتن ریزی می کنیم.

قالب گذاری:

قالب بندی را به چند صورت فلزی ، چوبی، فایبرگلاس یا آجری اجرا می کنند. در صورتی که قرار باشد قالب بندی به صورت فلزی یا چوبی یا توسط لایه های فایبر گلاس انجام شود، ابتدا باید آرموتور بندی انجام شود(میلگردها خم شود و خاموت ها آماده و در محل مورد نظر کار گذاشته شود و با سیم های مفتول به ضخامت 1/5 تا 2 آن ها را به هم می بندیم یا گره می زنیم، جوشکاری در محل وصله آرماتورها مجاز نمی باشد.) پس از چرب کردن قالب های فلزی و چوبی با فایبر گلاس آن ها را محکم با سیم در محل مورد نظر می بندیم و اگر قرار باشد توسط آجر قالب بندی شود، قبل از کارگزاری میلگردها در محل مورد نظر آجرها را نسبت به فشار پی از 10 تا 20 سانتی متر و پایه هایی در پشت قالب تعبیه می کنیم ، فقط باید در نظر داشت که حتما در قالب آجری قبل از بتن ریزی پلاستیک هایی بر روی دیوارهای داخلی پی ها برای جلوگیری از مکش شیره بتن کار گذاشته و یا اگر سازه فلزی باشد در محل اکس ستون ها باید توسط صفحه پلیت همراه با بولت های فلزی با سیم مفتول توسط استادکار خبره با نظر مهندس ناظر کارگزاری شود و یا در صورت اسکلت بتنی میلگردهایی به صورت انتظار در قسمت هایی که قرار است ستون گذاری شود، اندازه ی ارتفاع میلگردهای انتظار 60 برابر قطر میلگرد می باشد، مثال اگر میلگردهای انتظار در نقشه 18 تعیین شده است، 18*60=1/10 سانتی متر از روی میلگرد تحتانی فونداسیون +بتن رویه فونداسیون می باشد و خاموت های ستون ها پس از بستن میلگردهای طولی کار گذاشته شده و با سیم در محل خود طبق نقشه بسته می شود، سپس اگر در ستون سنجاقی لازم باشد، طبق نقشه در محل خود کار گذاشته می شود.

مراحل ساخت ویلا از صفر تا صد

طراحی داخلی ویلا

اتاق خواب ها

اتاق خواب ها در ساخت و طراحی ویلا خیلی مهم است. دکوراسیون زیبا و مدرن، اتاق خواب  را به فضایی جذاب تبدیل می کند، دقیقاً مانند اتاق نشیمن،نور پردازی خوب و انتخاب یک کفپوش زیبا این جدابیت را دو چندان میکند. میتوان برای اتاق خواب میزی تدارک دید که روی آن چراغ زیبا با نور ملایمی داشته باشد که تاثیر خیلی زیادی دارد.

حمام ها

یکی از اصلی ترین نکات طراحی  داخلی ویلا یک وان با طراحی سنگ مرمر در کنار دیوار شیشه ای، شیر آب و حوله های مرتب شده دقیقا همان چیزی است که پس از یک روز پر مشلغه به آن نیاز دارید. چنین فضایی با دید وسیعی از درختان، قطعا می تواند خستگی روزمره را از تن بدر برد و باعث سرحالی و شادابی شود.

طراحی ویلای مدرن

در دنیای مدرن امروز داشتن یک ویلای شیک و زیبا آرزوی تمام افراد است. اما به نظر شما چه چیزی طراحی یک ویلای مدرن را بسیار خاص و متفاوت از سایر ویلاها می کند؟ همانطور که می دانید بایستی در پاسخ این سوال بگوییم که موقعیت مکانی یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در این امر نقش بسزایی دارد. مسلماً ویلاهایی که در بر روی صخره و بالای اقیانوس قرار دارند فرصت خوبی برای ساکنین فراهم می کنند تا منظره بیرون را تماشا نموده و از صدای لذت بخش برخورد آب به صخره ها لذت ببرند. همواره طبیعت زیبا تاثیر بسیار زیبایی بر روی ویلا میگذارد. فاکتور تاثیرگذار دیگری که بر زیبایی و جذابیت یک ویلای مدرن اثرگذار است سایز آن است. برخی افراد معتقدند که خانه باید بزرگ و گران باشد تا زیبا و خیره کننده به نظر بیاید. اما این باور غلط است؛ زیرا خانه های مدرن امروزی با وجود متراژ پایین خود، جلوه ای شیک و دوست داشتنی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *