طراحی نمای رومی

برای مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید

طراحی نما
طراحی نمای رومی
طراحی نما
طراحی نمای رومی

طراحی نمای رومی از جمله سبک هایی است که برای ساخت نمای خارجی ساختمان ها استفاده می شود. این نما جلوه گر شکوه و عظمت بوده و از ساختمان های رومی و یونانی برگرفته شده است. اما ویژگی های این نما چیست و از چه المان هایی در آن استفاده می شود؟ همچنین دلیل محبوبیت و کاربرد آن چیست؟ در ادامه به طور مفصل به معرفی این سبک از نما پرداخته و آن را به طور کامل شرح می دهیم.

طراحی نمای رومی توسط گروه معماری مهراز بنا

گروه معماری مهراز بنا در زمینه طراحی نما و اجرای نما فعالیت دارد. از جمله فعالیت های این مجموعه می توان به طراحی نما، طراحی ویلا، اجرای کامپوزیت و غیره اشاره کرد. طراحی نمای رومی نیز از دیگر فعالیت های این مجموعه است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت. این گروه معماری با بهره گیری از طراحان و مجریان مجرب سعی بر آن دارد تا کلیه خدمات خود از جمله طراحی نمای رومی را با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن به کارفرمایان ارائه دهد.  

گروه مهراز بنا متخصص در طراحی نمای رومی

گروه مهراز بنا با سابقه طراحی و نظارت بیش از دهها پروژه ، اگر در رابطه با طراحی و اجرای نمای رومی سوالی دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فهرست مطالبی که میخوانید:

آشنایی با طراحی نمای رومی

برای اجرا و طراحی نمای رومی ساختمان ها باید به طور کامل با ویژگی های منحصر به فرد و شاخصه های اصلی آن آشنایی پیدا کنید. شاخص های اصلی در شناخت طراحی نمای رومی به طور کلی به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

متریال مصرفی

مهم ترین مصالحی که در طراحی نمای رومی مورد استفاده قرار می گیرد سنگ است. در میان مصالح دیگر، سنگ از قیمت بالاتری برخوردار است. به همین دلیل ساختمانی با نمای رومی ارزش مالی بالاتری دارد. در برخی از موارد به دلیل کم بودن بودجه کارفرما یا برای صرفه جویی اقتصادی از متریال های دیگری مانند سیمان و مصالح پیش ساخته استفاده می شود. اما این مصالح جایگزین، مقاومت و استحکام سنگ را ندارند. سنگ می تواند استحکام و مقاومت بنا در برابر عوامل جوی از جمله باد و باران را به طرز شگفت انگیزی بالا ببرد.

در این نما معمولاً از مصالح گران قیمت همچون سنگ های تراورتن، مرمر و گرانیت استفاده می شود. لازم به ذکر است که سنگ تراورتن، پر مصرف ترین و سیمان، اقتصادی ترین مصالح مورد استفاده در این نما هستند. این نما بهترین گزینه برای طراحی ساختمان های لوکس است. این سبک از طراحی در گذشته تنها توسط کارفرمایان و قشر مرفه انتخاب می شد. اما امروزه طرفداران این طراحی به شدت افزایش یافته و اجرای آن گسترده تر شده است. این طراحی می تواند افرادی که به دنبال تجمل گرایی و نماهای لوکس و لاکچری هستند را راضی کند.

طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی

المان ها و تزئینات مورد استفاده در طراحی

از دیگر شاخص هایی که برای شناخت طراحی نمای رومی مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به المان ها و تزئینات آن اشاره کرد. در این طراحی به وفور از ستون هایی با ارتفاع بسیار زیاد و سر ستون استفاده می شود. همچنین در این طراحی می توان منحنی هایی با قطر زیاد و پنجره های قدی و قوس دار را مشاهده کرد. از دیگر المان های مورد استفاده در این طراحی می توان به کتیبه ها، هلال ها، گلویی و قاب های پنجره اشاره نمود. در این طراحی معمولاً ستون ها جنبه تزئینی داشته و کاذب هستند.

نور پردازی

نورپردازی در طراحی نمای رومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نورپردازی در این طراحی به صورت تأکیدی در برخی از قسمت ها انجام شده و زیبایی سازه را دو چندان می کند. این نورپردازی به دو روش انجام می شود. در برخی از موارد طراحی به صورتی انجام می گردد که نورپردازی به کمک نور طبیعی انجام شود. این در حالیست که در برخی از موارد از چراغ در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می گردد.

آنچه در نورپردازی طراحی نمای رومی مورد اهمیت است، شدت، جهت و رنگ نور است. این موارد با توجه به متریالی که در طراحی نما استفاده شده است تعیین می گردد. به طور مثال شدت نور می تواند تأثیر منفی در زیبایی ظاهری نمای ساختمان داشته باشد. بنابراین بهتر است شدت نور در صورت استفاده از سنگ های صیقلی کنترل گردد.

گروه معماری مهراز بنا با طراحی نورپردازی نمای رومی به صورت تخصصیزیبای نمای تمام شده شما را چند برابر میکند. بنابراین در طراحی اولیه نمای رومی باید به محل جانمایی منابع نوری در طراحی نمای رومی و طراحی نمای کلاسیک توجه کرد.

دلیل پر طرفدار بودن نماهای رومی

طراحی نمای رومی در ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا در مقایسه با نماهای دیگر از برتری و زیبایی بیشتری برخوردار بوده و یادآور شکوه و عظمت است. از طرف دیگر مصالحی که در این نما مورد استفاده قرار می گیرد کاملاً در دسترس بوده و استفاده از آنها آسان است. لازم به ذکر است که جذابیت بصری این نما منجر به فروش راحت تر ساختمان های نما رومی با قیمت بالاتری شده است.

طراحی نمای رومی برای نمای ساختمان هایی با کاربری های مختلف از جمله ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، تفریحی، ویلاها، تالار ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. اجرای این نما نیازمند سلیقه و تجربه حرفه ای است. بنابراین بهتر است این کار به متخصصین این امر از جمله گروه معماری مهراز بنا سپرده شود. استفاده از ابعاد استاندارد و متناسب در طراحی این نما از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در صورتی که خلاقیت طراح چاشنی این طراحی شود، آن را به نمایی منحصر به فرد تبدیل خواهد کرد.

نکات مهم در طراحی نمای رومی

قبل از طراحی نمای رومی ، موقعیت جغرافیایی منطقه، بافت منطقه و آب و هوای آن به طور کامل توسط کارشناسان این امر مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت طراحی کاملاً بر اساس ضوابط و مقررات رومی انجام می گردد. به طور مثال امکان اجرای این نما در مناطقی با بافت تاریخی وجود ندارد. بنابراین برای اخذ تأییدیه از سوی شهرداری باید به کلیه قوانین موجود توجه شود.

در ایران طراحی نمای رومی معمولاً به صورت ساده تر انجام شده و میزان المان ها و تزئیناتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد کمتر و ایرانی است. به طور مثال از سردیس ها و المان های هخامنشی و باستانی در این طراحی استفاده می شود. بنابراین برخی به اشتباه این نما را نمای رومی ایرانی می نامند.

طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی

مزایا و معایب نمای رومی

طراحی نمای رومی نیز مانند هر نمای دیگری با مزایا و معایبی همراه است. از جمله مزایای این نما می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

استحکام، مقاومت و طول عمر بالا

مهم ترین مزیت این نما مقاومت بالای آن است. زیرا همان طور که پیش تر گفته شد متریال اصلی در ساخت این نما، سنگ است. سنگ مقاومت بالاتری در مقایسه با سایر مصالح از جمله سیمان و نمونه های پیش ساخته دارد. بنابراین این نما از طول عمر بالاتری در شرایط جوی مختلف برخوردار خواهد بود.

زیبا سازی شهر

علاوه بر این، طراحی نمای رومی ساختمان ها می تواند منجر به زیبا سازی ساختار و بافت شهری شود. زیرا همان طور که گفته شد این نما نوعی نمای تجملی به شمار می رود. همچنین به دلیل استفاده از متریال سنگ و المان های باستانی در این نما، حس بومی بودن به بیننده منتقل می شود.

برای زیبایی در طراحی نمای رومی باید حتما به محل اجرای این نما توجه کرد. استفاده از نمای رومی در محلی که غالب طراحی ها بر اساس نمای مدرن صورت گرفته و در تضاد با سبک طراحی محیط باشد از زیبایی خارج میشود. همچنین استفاده از المانهای متعدد بدون توجه به هندسه اصلی نمای رومی در طراحی قابل قبول نیست. یکی از فضاهایی که میتواند تاثیر قابل توجه ایی در زیبایی ساختمان داشته باشد استفاده از سبک رومی در طراحی نمای تالار است که تاثیر زیادی در زیبایی و عظمت بنا دارد.

دسترسی آسان به مصالح

از دیگر مزیت هایی که پیش تر نیز به آن اشاره شد، در دسترس بودن مصالح اصلی این نما در ایران است. سنگ های درجه یک مرمر، گرانیت و تراورتن که متریال اصلی مورد استفاده در این طراحی هستند به دلیل وجود معادن سنگ متعدد در ایران به وفور در دسترس هستند. معمولا رنگ روشن تر و سفید تر سنگ در طراحی نمای رومی تاثیر بهتری دارد بنابراین با توجه به تقاضای بیشتر این سنگها قیمتشان نیز بالاتر است.

اما طراحی نمای رومی مانند هر نمای دیگر در صنعت ساختمان سازی علاوه بر مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. از جمله معایب این نما می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

وزن بالای سنگ

از جمله معایب و چالش های بزرگ طراحی نمای رومی ، مهار وزن بالای سنگ است. بنابراین اجرای صحیح این نما به منظور جلوگیری از خسارت های جانی و مالی بعدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

قیمت بالای سنگ

علاوه بر وزن بالا، مصالح سنگی در مقایسه با سایر مصالح از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. به همین دلیل هزینه های این نما معمولاً بیشتر از نماهای دیگر بوده و باید قبل از طراحی و اجرا، بودجه کارفرما مورد توجه قرار گیرد.  

طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی

مصالح مورد استفاده در نمای رومی

همان طور که قبلاً نیز اشاره شد، سیمان، سنگ و مصالح پیش ساخته از جمله متریالی هستند که در طراحی این نما مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین اشاره شد که اقتصادی ترین مصالح مورد استفاده در این طراحی، سیمان و پر مصرف ترین آن ها، سنگ تراورتن است. اما لازم است بدانید که در انتخاب مصالح برای طراحی نمای رومی باید موارد دیگری نیز مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر قیمت مصالح، فاکتور هایی از جمله کیفیت مصالح مصرفی و همچنین آب و هوا و اقلیم جغرافیایی منطقه نیز باید مورد توجه قرار گیرند. اگر کیفیت، فاکتور تعیین کننده در انتخاب مصالح مصرفی باشد، قطعاً سنگ از دیگر مصالح پیشی می گیرد. این در حالیست که در شهرهای تولید کننده سنگ از جمله استان اصفهان، لرستان و مرکزی از سنگ به وفور برای طراحی این نما استفاده می شود.  

از طرف دیگر در شهر های زلزله خیز معمولاً مجوز استفاده از سنگ برای طراحی نمای ساختمان ها از سوی شهرداری تأیید نمی شود. در نتیجه از مصالحی با وزن کمتر استفاده می شود. در این شهر ها نماهای مدرن و آجر طرفداران بیشتری دارند.

همچنین در شهرهایی که میزان گرما و سرما بسیار شدید است معمولاً از مصالح پیش ساخته از جنس فوم نسوز در طراحی نمای رومی استفاده می شود. این مصالح پیش ساخته مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی در اثر تغییرات دمایی شدید دارند. این مصالح معمولاً در شرایط جوی مختلف قابل استفاده هستند.

تخمین هزینه های نمای رومی

هزینه طراحی نمای رومی معمولاً با توجه به موارد مختلفی تخمین زده می شود. در ادامه به مهم ترین نکات در تعیین قیمت نهایی نمای رومی اشاره ای خواهیم کرد.

میزان جزئیات و پر کار بودن طرح

قطعاً هر چه میزان پیچیدگی طرح انتخاب شده بیشتر باشد، هزینه های طراحی این نما بیشتر خواهد بود. میزان ابزار های مورد استفاده و المان هایی که در این طرح انتخاب می شود، هزینه های برش و CNC سنگ و در نهایت هزینه های طراحی نمای رومی را افزایش می دهد.

میزان دستمزد برای اجرای نمای رومی

لازم به ذکر است که میزان دستمزد برای اجرای این نما در مقایسه با نماهای ساده کمی بالاتر است. بنابراین هزینه تمام شده جهت اجرای این نما نیز افزایش خواهد یافت.

هزینه متریال مورد استفاده در نمای رومی

از طرفی قیمت سنگ نیز در مقایسه با مصالح دیگر کمی بالاتر است. در نتیجه هزینه اجرای نمای رومی برای پیمانکار یا کارفرما بالاتر از اجرای نماهای دیگر خواهد بود. برخی از پیمانکاران جهت کاهش هزینه های اجرای این نما از سیمان و مصالح پیش ساخته استفاده می کند. این کار هزینه های تمام شده اجرای نمای رومی را به مراتب کاهش خواهد داد.

اما این نکته را به خاطر بسپارید که اجرای نما رومی سیمانی نیازمند تبحر بسیار بالایی است. در نتیجه باید از نیروهای مجرب و متخصص در این زمینه و کارگران آموزش دیده استفاده شود. به طور کلی هر چند هزینه های اجرای نمای رومی به کمک سیمان کمتر از سنگ خواهد بود، اما کیفیت و طول عمر سنگ را نخواهد داشت. همچنین ضخامت، کیفیت فرآوری و درجه کیفی سنگ انتخاب شده برای طراحی این نما نیز بر قیمت تمام شده آن تأثیر بسزایی خواهد داشت.

 

طراحی نما
طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی

گروه مهراز بنا متخصص در طراحی نمای رومی

گروه مهراز بنا با سابقه طراحی و نظارت بیش از دهها پروژه ، اگر در رابطه با طراحی و اجرای نمای رومی سوالی دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اصول و قوانین در مرحله طراحی و اجرای نمای رومی

توجه به اصول و قوانین در اجرا و طراحی نمای رومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین علاوه بر نیاز و سلیقه کارفرما باید به اصول و قوانین طراحی این نما نیز به صورت ویژه ای توجه شود. زیرا این مورد از نظر زیبایی شناسی شهری و شهرسازی بسیار مهم است.  

شاید بتوان گفت ساده ترین نکته در طراحی این نما، نوع کاربری ساختمان است. بنابراین نوع کاربری ساختمان در طراحی نما تأثیر گذار بوده و بهتر است به مسکونی، فرهنگی و اداری بودن آن توجه شود. به طور مثال در ساختمان های فرهنگی و اداری می توان از سردیس ها و مجسمه های مختلفی در طراحی نما استفاده کرد.

تقارن میان المان ها از جمله ستون ها، پنجره ها و غیره نیز از دیگر مواردی است که در طراحی نمای رومی به شدت مورد توجه قرار می گیرد. در نهایت بهتر است بدانید که معمولاً به دلیل استفاده از المان ها و تزئینات پیچیده استفاده از این نما برای طراحی ساختمان های کوچک با عرض کم مناسب نیست. از طرفی المان ها باید به درستی انتخاب شده و در جای مناسب قرار گیرند.

نمای رومی معمولاً به یکی از رنگ های کرم، سفید، قهوه ای و کرم روشن طراحی و ساخته می شود. در نهایت تنها یک نورپردازی اصولی می تواند شکوه و زیبایی سازه شما را دو چندان کند. بنابراین از نورپردازی حرفه ای غافل نشوید. یک نورپردازی صحیح و استاندارد می تواند حس مخاطب را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. زیرا با این کار بافت مصالح بسیار بهتر دیده می شود.

طراحی حرفه ایی نمای رومی

در ساخت و اجرای نمای رومی، مرحله طراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از خلاقیت و ابتکار می تواند زیبایی این نما را دو چندان کند. به طور مثال ایجاد یک تغییر کوچک در محل قرارگیری بخش ورودی ساختمان می تواند تأثیر بسیار شگفت انگیزی در نتیجه نهایی داشته باشد. توصیه می شود در این موارد بخش ورودی کمی جلوتر از بخش های دیگر ساختمان طراحی شده و در آن از فرم های منحنی و دایره ای شکل استفاده شود. با این کار ساختمان بسیار مجلل تر به نظر خواهد رسید. همچنین استفاده از سر ستون ها و ستون های بزرگ در طراحی نماهای رومی می تواند آن را لوکس تر کند.

طراحی نمای رومی
طراحی نمای رومی

سخن آخر

در این مطلب به طور مفصل به معرفی نمای رومی، ویژگی ها، معایب و مزایای آن پرداخته شد. به طور خلاصه نمای رومی نمادی از قدرت و سلطنت است. همچنین مهم ترین ویژگی آن استحکام، دوام و طول عمر بالا است. همان طور که گفته شد امکان اجرای این نما با مصالح اقتصادی تر از جمله مصالح پیش ساخته و سیمان نیز وجود دارد. اما دوام این مصالح کمتر از سنگ است.

در ایران با افزودن المان های باستانی و هخامنشی سعی بر این است تا این نما بومی شود. این در حالیست که این نما برگرفته از ساختمان های رومی و یونانی است. این نما با نام کلاسیک نیز شناخته می شود. اما لازم به ذکر است که نمای کلاسیک از تزئینات کمتری برخوردار بوده و میزان پیچیدگی در طراحی نمای رومی بیشتر است. در نهایت اگر قصد اجرای نمای رومی را دارید بهتر است این کار را به افراد با تجربه و متخصص در این امر بسپارید.

پرسش و پاسخ های متداول:

  • میزان وسعت نما و میزان گستردگی آن در طراحی
  • سبک مورد نیاز کارفرما با توجه به شرایط پروژه
  • میزان زمان مد نظر کارفرما برای آماده سازی طراحی

در ابتدای کار بعد از تایید سبک مورد نظر کارفرما بازدید از محل پروژه انجام و برداشت های لازم اندازه گیری میشود در مرحله بعدی اتودها و طراحی ها لازم انجام میشود و در قالب یک یا دو آلترناتیو ارائه و بعد از انتخای طراحی نمای رومی مورد نظر ایرادات احتمالی کار رفع میشود.

طراحی نمای رومی براساس سبک انتخابی و میزان پرکار بودن و حجم نما بین یک تا دوهفته طول میکشد آماده شود. بعد از آماده شدن طراحی نما حدود یک هفته بعد نقشه های اجرایی آماده میشود.

از مهم ترین ویژگی های نمای رومی می توان به نوع متریال، نوع نورپردازی و استفاده از المان ها و تزئینات بسیار زیاد در آن اشاره کرد.

از جمله مزایای این طراحی می توان به استحکام بالای مصالح، مجلل و با شکوه بودن و در نهایت زیباسازی شهر اشاره کرد.

این مطلب برای شما چقدر مفید بود؟

به این مطلب امتیاز دهید
5/5

اشتراک گذاری مطلب

نوشته های مرتبط:

veiw

سنگ طراحی نما

استفاده از سنگ طبیعی به عنوان روکش نما پیشرفت فنی زیادی را در طی سالها نشان داده است. امروزه ، سیستم های جدید ساختمانی نصب آن را تسهیل کرده و…
طراحي نما ساختمان

طراحي نما ساختمان

نگاهی نو به طراحي نما ساختمان به عنوان زیرساخت مانند سطح سخت خیابان ها و پیاده روها در یک محیط شهری ، سطح عمودی و افقی در خارج از ساختمان های…
طراحي نما رومي

طراحي نما رومي

تکنیک های ساختمانی بیانگر وسیله مهمی است که از طریق آن می توان ساختارهای باستانی را مطالعه و درک کرد و طراحي نما رومي يكي از انها است. تکنیک ساختمانی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *